Följ med..

Mot Triathlon, Tuffa fjäll, solnedgångar och maxpuls!

onsdag 29 december 2010

Älska enkelheten!

Jag älskar löpning. Enkelheten i att det krävs, ja inte ens skor. Bara jag. Jag älskar surfing, där det ju kan anses behövas lite mer attiraljer och naturfenomen men när jag bodde i Australien var det inte så stora problem. Rita på lite vax, och paddla ut.

Jag har förkastat ideen att ta mig för andra sporter just för att jag inte orkar hålla på med utrustning. Samtidigt har jag alltid drömt om att genomföra ett triathlon och eventuellt en ironman. Då måste man cykla. Simma. Och springa.

Vad gäller skidor har jag nöjt skidat fram på pappas gamla vallningsfria turskidor och njutit av det. Inte brytt mig så mycket om spann, stavlängd, stakträning utan just bara njutit. Som ju träning ska handla om.

Men En svensk klassiker har länge känts som något jag bara vill göra. Kittlats mentalt. Och utmaningen är inte distanserna (förutom cyklingen hujeda mig) men att behöva påta med utrustning. Missförstå mig rätt, jag hajar väl att 9 mil på skidor inte är något skämt men det är jag inte så orolig för. Nej det är det här med att att skaffa rätt prylar, valla, teknik, och få det att flyta på. När det inte beror bara på mig, mina lungor och mina ben. Det är en utmaning i sig som jag ska ta mig an, och dela med mig av. Jag testar- och rapporterar hur det går! :)

Har just varit ute på ett betydligt kortare pass än jag tänkt. Tänkte åka 2,5 timmar men med snuvan lite kvarlevandes i näsan lägger jag om och kör långpasset på söndag. -8 på termometern så bara fyllde på med kallvalla och strök ut. Sen duttar jag lite extra under tåfästet. Funkade bra men var ganska bakhalt. Jag kan inte låta bli att skejta lite då och då där det bjuds utrymme.

Hade ätit alldeles för lite frukost så efter ett tag kände jag hur energisystemet var ute och letade mat i muskler och magen kändes ihålig. Vet då att bara jag ligger kvar på lugn puls som för mig är ca 145 slag per minut så kommer det ge sig och kroppen fattar att den får hushålla med det fettlager som finns lite överallt. Tänk om man kunde styra energihämtningen till insida lår och inte byst där det gjorts taberas sen jag slutade amma?!


Kom in i ett någorlunda flow sen, bra stakning. Men sen händer det som är förklaringen till maxpulsen på bilden ovan. Mitt hjärtfel slår till. Suck. Slår om från 145 till 220-232 och bara tokslår som en flärp i vinden. Funkar bara att lägga sig ned platt. Hatar det. Jag struntar väl i vad folk tycker och tänker men det är inte så roligt att behöva lägga sig platt på skidor. Testade med valsalva-manövern då man håller för näsan och trycker. Det funkade idag som tur var. Sen kan jag åka vidare. Alla som tror att man ska vila sig igenom det här felet, tror fel. Jag har mindre problem ju bättre tränad jag är.



Är trots allt mycket nöjd, som alltid. Det går att se negativt på det och positivt. Jag är glad och rödkindad och mycket hungrig och har fått röra på mig. Dä ä gött dä!

Som på bilden ovan gillar jag också att vara. Gärna tittandes på en dokumentär eller nyheter.
Det är så otroligt skönt att varva ned i soffan efter en dag full med händelser och intryck. Särskilt i så snygga tofflor, eller hur? :)

Nu ska jag duscha och göra mig anständig för stadsbesök närmare bestämt Götgatsbacken där jag och Sofia ska gå lös på antingen shopping eller spa eller båda. Sen blir det lite mat och kanske en god drink och så ska vi sova över på Scandic Malmen som min bästis Olivia fixat så snällt. Stor hotellfrukost på årets sista dag.

Hoppas ni njuter på äkta mellandagsvis! :) Jag har just upptäckt att smällkaramellerna Ebbas farmor gav oss är fyllda med knäck o julgodis! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar