Följ med..

Mot Triathlon, Tuffa fjäll, solnedgångar och maxpuls!

tisdag 14 december 2010

DU- långlöpare- i sommar!










Julklapp nr 2 -från jobbet. Byter ut min gamla jobbtele mot en Blackberry. Nu slipper jag släpa datorn för att kolla mailen! Ska bara haja hur den funkar....


Dagens hälsotips! Anmäl dig till ett lopp i vår/sommar

Kan du springa 20 minuter? Är du någorlunda frisk? Då kan du definitivt (om inget oförutsett sker) springa en halvmara, eller en mara i sommar. Om du vill. Om du gör som du ska.

Du vet att du vill, för du vet att du blir sugen när du hör om andra, ser andra som springer. Men du får inte riktigt ihop det för vips så tänker du att du ska springa det NU! "Jag orkar aaaldrig". Nä klart du inte gör. Inte jag heller.

Men tänk såhär!

Den här veckan joggar du 20 minuter. Nästa 25 minuter. Om två veckor 30 minuter. Osv. På 10 veckor är du då uppe i 1 timma och 10 minuter. Och det är om du bara ökar 5 minuter i veckan. Du skulle kunna öka 7 minuter i veckan (2 bra låtar på Ipoden!) och då är du vips om 10 veckor uppe i att springa 1 timma och 30 minuter. Fortsätt i den takten- och du är halvmara klar fram i maj. Utan att markant öka distansen varje vecka. Bara lägga till liiite till.

Det är tankens kraft som stärker, och sänker. Inte f*n trodde jag att jag skulle orka längre än en mil första gången jag började träna för en halvmara. Nu är halvmara "kort lopp".

Jag repeterar: Inte imorgon. Inte i övermorgon. Men med ett bra träningsprogram, bra vila och bra musik och t i l l r ä c k l i g t m e d t i d t i l l l o p p e t så klarar du det.

Vill du ha ett träningsprogram med återkoppling? Hör av dig på anniefrangipani11@hotmail.com

Satt och läste material inför ett stort styrelsemöte igår där jag är en liten tyst mus för en gångs skull. Trött som en stor fluffig kudde är jag nu. Då blir det ingen träning. Rackarns. Det kryper i benen. Stel efter styrketräningen vill jag inget hellre än att starta min fantastiska spellista på ajfånen och lufsa runt i vintermörka Sverige.
Men det ska bli intressant med möte också. Ha en fin onsdag

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar