Följ med..

Mot Triathlon, Tuffa fjäll, solnedgångar och maxpuls!

onsdag 15 juni 2011

Över tröskeln och tröskelfart

Aooooooh! Klart! Sista deklarationen är budad till Skatteverket.

Den här dagen bara flöt på. Vet inte hur mycket av det jag ska tillskriva min tankekraft men att vara här och nu, göra en sak i taget och andas hjälper verkligen.


Lyckades stuva om kundmötena så att jag faktiskt var klar kl 17.00. Hann inte med Running Sweden träningen men iallafall hälsa på gänget. Bytte om till träningskläder och sprang till Sumpan. Tröskelfart var tanken. Inget pass jag brukar köra, inget tempo jag vet vad det är just nu heller. 5:10 på 7,5 km visade det sig vara. Kändes riktigt bra, förutom att det stramar i höger lår. Hade nog kunnat gå fortare men så fort det gick uppför började låren protestera. Uh.


Tröskelfart - vad är det? undrar några. Ja det är väl enkelt beskrivet den fart som är precis max vad musklerna klarar att rensa bort mjölksyra. För oss som tränar regelbundet är det den fart vi orkar hålla en timme, för en elit kanske ett maraton, är du nybörjare kanske det är den fart du orkar hålla i 3o minuter- det är inget direkt nybörjarpass helt enkelt. Fast, ändå..jo det kan det vara! En bra referenspunkt.

Så länge musklerna hinner "rensa ut" mjölksyran kan du fortsätta springa. Springer du för fort- då ökar nivån av laktat (mjölksyra) i musklerna. Det är helt enkelt en biprodukt av när musklerna spjälkar kolhydrater för att bilda energi till muskeln- för att inte tillräckligt med syre är närvarande.

Som du då förstår är syreupptagningsförmågan nyckeln till att kunna springa snabbare och längre utan att bilda mjölksyra "tar över" musklerna och gör att du helt enkelt måste sakta ned.


Syreupptagningsförmågan tränar du bäst, enligt mig, när du stökar till det. Alltså kör intervaller, backar fartlek etc. Pass i tröskelfart passar också bra-men tröskelfart kan vara svårt att beräkna. Jag går inte in på riktvärdena här.

Ett bra riktvärde är alltså det tempo du orkar hålla en timme- och det kan vara svårt att veta.

Idag låg jag alltså på 5:10, ibland under 5 ibland på 5:40 när det var backar. Kommer försöka lägga in såna här pass under sommaren nu när jag har mer tid till träningen.


Men- hur går det då med min galna ego-tränings-boostarhelg?


Jo- på fredag står Lactic Acid Friday Session på schemat- premiären men det blir säkert fler gånger! Daniel pratar om 10,5 km av backe. Luktar tokjobbigt lång väg. Är du intresserad så ses vi vid foten av Hammarbybacken kl 15.3o och mörshar en timme.


Efter det ska jag ta en AW med min bästis, el så drar jag med henne till puben på jobbet.


Lördag morgon ska det premiäras i fiskarnas tillhåll i Brunnsviken. Open Water simning. Kul. Benen lär vara slut så får väl veva med armarna då.


Söndag träning med Running Sweden. Bara 15 km som tur var för jag tror inte jag pallar mer.

Blir intressant att se hur kroppen reagerar. Men temat är chockträning nu. Längtar verkligen efter att få satsa på löpningen, och lite simning och cykling. Få tillbaks känslan av träningsmojo som jag saknat. Känslan av flyt. Känslan av att jag orkar mer och mer. Klipper sekunder och minuter på distanser.


Samtidigt sätta mig ned i lugn och ro och fundera på vart jag är på väg. Vart jag vill. Vad jag måste offra för att komma dit. Vem som ska få min energi. Vad jag gör bäst helt enkelt. :)


Men först två dagar tokjobb till av annan kaliber: en rapport till ett styrelsemöte, och 3 biståndsprojekt som ska granskas och rapporteras. En sak är säker- jag har inte tråkigt!


Ha en fin kväll!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar