Följ med..

Mot Triathlon, Tuffa fjäll, solnedgångar och maxpuls!

söndag 19 juni 2011

Söndagsmys med Running Sweden

Ebba är hemma igen- med besked.



Regn! Vilket underbart ljud att vakna till (om än lite tidigt när man inte måste- 06.15??).




Vilket underbart väder att träna i! Jag orkar oftast inte bemöta alla standardkommentarer: " Ja jag tänkte springa, men det är ju så tråkigt väder"Jahaaa...du är fattig som en kyrkråtta, hemlös, har varken torra kläder eller någonstans att gå och torka och värma dig sen? Ahaaa..ja då är det synd om dig. Då förstår jag att du inte vill ut och springa!




Om inte- tänk om! Det är inte ypperligt sol o bad väder- men det passar sig utmärkt för löpning! Ingen risk för överhettning, automatisk nedkylning och tänk att få plaska i vattenpölar precis som när man var liten.




Vädret hjälpte mitt annars idag ovanligt svaga löppsyke. Det gjorde ont överallt, jag ville inte ens äta frukost men petade i mig lite youghurt med jordgubbar och mysli. En banan. Sisådär en liter Arvid Nordqvist franskrost. Jag och Arvid. Våra stunder på mornarna är heliga. Stapplade iväg till bussen. Tittade på cykelförrådet men jag liksom hörde hur alla lårmuskler och gastronemius gemensamt vrålade " Ge faaaaaaa eeeeeennnn i cykelhel%&¤¤t och jag lyssnar ju på min kropp. Ibland.



Kom till Planet Fitness i god tid och bara genom att träffa de andra, Mia, Cattis, Peter, Alfred, Tomas, Rebecca osv osv så blev jag vid bättre vigör. Vi var många ledare, rutten var enkel och jag skulle inte behöva springa fort, inte själv och kunde avvika om jag inte orkade. Redan då började benen släppa i sin krampaktighet.




Vi satte i väg i tänkt 5:50-6:10 tempo. Pratade massor med Tomas om ditten o datten och kände hur träningsvärken släppte kilometer för kilometer. Regnet strilade och höll mig sval. Vid 12 kilometer var det dags att vända tillbaks och då maj gaaaad var jag igång. Ville bara dra iväg. Kände av backen upp från Karlbergs Slott men när vi närmade oss Planet Fitness med 15 km i benen ville jag bara ha mer och den känslan tar jag med mig. Mama is back. Inte i form- men på väg.




Skön stretch där Patric avslöjade att han dragit Vätternrundan på 8 timmar något dagen innan. Vi tittade alla på honom med undrande ögon. Skumt. Hur orkar man?




Svaret är- man orkar mer än man tror. Det är svaret på det mesta. Man kan mer än man tror. Man behöver en plan man behöver utrymme för avbrott, sjukdomar, skador, men man behöver veta var man vill och man behöver vara väldigt klar över vad man behöver för att ta sig dit- och speciellt veta vad man är beredd att offra.




Det är väldigt lätt att se hindren, att se små skyltar att hålla upp framför sig: Men jag är ju så gammal, jag är så otränad osv osv. Men det är lika lätt att hitta en inspirationskälla, någon som gjort det "omöjliga". Ta hjälp av en tränare, en vän, ett gym, en klubb. Ta hjälp av dig själv, att lyfta dig själv. Det du fokuserar på växer. Så vad vill du ska växa????




Det var underbart med en varm dusch, och att torka sig i bastun! Träffade även Susan (Susanne?) som läser bloggen och sa så snälla ord- de gjorde mig så glad och varm!




Och precis som igår satt varma ord bra för jag hade varken jacka eller bra skor idag att hålla mig torr med. Det hela slutade med att jag gick barfota från Norrtull till Bonnierhuset. Fick lite blickar och speciellt vakterna i receptionen tittade en och två gånger på mig men jag hade ju faktiskt passerkort!!!




Vad gjorde jag på jobbet? Jag skulle ju inte jobba! Ja jag vet inte för inte mycket blev gjort men tänkte att jag skulle få undan lite så jag kan vara ledig med Ebba. Men fick ett samtal att hon var på väg hem så tog min dataväska, träningsväska, skorna i hampan och barfotade mig hemåt.




Denna veckans träning:




Måndag: Lätt pass med Mustafa Muhamed. Onsdag: Ett mediokert "tempopass" på 7,5 km med dålig känsla o flyt. Fredag: backintervaller i H-by backen Lördag:Simning ca 400 m, 3,7 mil cykling. Söndag: 15 km i 5:50 - 6 min tempo.




Nästa veckas träning:




Måndag: Ev ett lunchstyrkepass. Hur ska det gå? Ingen styrka på länge. Sen träning med RS på jobbet på kvällen- vet ej vilken grupp jag behövs i så det får styra.




Onsdag: Får försöka ta ett intervallpass på em innan jag ska hoppa och sjunga och skrika och vråla till Foooo fiiiighteeeeeers!




Fredag: Midsommar. Backe. Ska bli tungt och sådär " nu ramlar jag ihop o lungorna sprängs" tröttsamt. På ett trevligt. Sätt. Kanske 7 rundor- o plocka en blomma på varje backvända.




Lördag: Simma och cykla om jag fått tag på Skåtty som jag döpt cykeln jag får låna av snällaste Sara till.




Söndag: Långpass. Ca 20 km.




Ja det är den planerade mängden. Ebba åker bort fre- fre och jag kommer passa på att köra mängd, och tid. När hon kommer tillbaks kommer jag ta en vecka med kortare pass.




Det är din värld att erövra- ut med er! :)




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar