Följ med..

Mot Triathlon, Tuffa fjäll, solnedgångar och maxpuls!

fredag 1 april 2011

Måbra intervaller och att lyfta upp sig själv


Det är HON som ska springa!


Om 8 dagar ska jag springa mitt första > maradistans lopp. Visst- jag klämde ett av världens tyngsta maraton i augusti. Men med stukad fot och det här är ett annat lopp, annan typografi- en annan grej helt enkelt. Jag kan inte ta med mig så mycket av det upplägg jag hade. Inte förlita mig på den träning jag gjort då, ty träning är färskvara.




Det är inte mycket jag kan göra nu åt att förbättra min uthållighet nu för TEC. Men lära av det som gick bra och dåligt. Det jag tar med mig mest är att jag ska skita fullständigt i var jag är i min planering- har jag lust och tid till ett låååångt pass- så ska jag springa tills jag stupar för man vet aldrig när man har barnvakt och är sugen på det nästa gång!

*

Men det är jäkligt mycket jag kan göra åt den mentala biten. Som jag behöver från ca 3 mil. Eller nä jag behöver den från 0 km för jag måste lära mig att ta det lugnt!

*

Och jag kan definitivt börja titta på lite fartträning inför Kungsholmen runt den 7e maj. Jag vet hur min kropp funkar. Tränar jag upp mot mitt 80-90% av maxpuls i max 70 minuter så återhämtar jag mig snabbt och har inte stökat till något för starten 09.00 i Täby nästa lördag. Så fram till onsdag kväll får jag ha hur skoj som helst- i ca 70 minuter!

*

Idag är en av de där dagarna varje månad när det jag vill helst är att lägga mig i en boll på soffan men det som hjälper bäst är att ut och röra på sig för att få blodet att pumpa igenom ryggen och låren som totallåser sig. Tar aldrig värktabletter- jag vet ju vad det beror på och det är inget farligt.


Men tänkte att jag tar en lugn jogg, så åt bara ägg och en proteinshake, kaffe och äpple.


Men så började jag tänka på onsdagens fegintervaller...


Och blev jäääkligt taggad och satte jag iväg imorse emellan dagislämning och hemmajobb för okänd destination och okänt upplägg. Men kände direkt att det ska bli backe idag.

Mellan de sk "sjöarna" här i Sumpan kan man springa upp för en lätt sluttning. Åt andra hållet kan man springa tvärbrant (det var en slalombacke här förut). Så tog först den "plana" efter 9 minuters uppvärmning. 1 min o 50 sek tog den. Flås och stumma lår. Jag älskar mina muckliga ben, men snabba och lätta är de banne mig inte. Ned igen mot mitten och upp på andra sidan där det är brant! Kortare sträcka men tar samma tid. Ned igen. Blev 4 på varje sen skulle jag jogga ned men the little devil i huvudet sa "slöfock" två till, så klippte 2 korta innan jag var klar.

*

Bra pass! Bygger styrka och jobbar på kondisen för kortare lopp (<4 milare). Jag ska bara insupa tuffhet, trygghet och "oh yeeeaaaah" känsla de här närmsta dagarna. Bara springa sånt som får mig att känna mig stark, trygg, lugn och cool.


Äta ska jag också!



Äta gott och nyttigt- precis som vanligt. Men ser verkligen till att få i mig grönsaker och järn. Nu när ekonomin är lite skral ser jag till främst att Ebba får ekologiskt och jag får tulla på det ibland.


Bacon är jag helt tokig i- salt? Försöker äta broccoli och spenat nästan varje dag, ekologisk morot är solklart. Och så 2-3 frukter på det. En extra de dagar jag tränar och frukten jag äter är oftast ekologisk.


Ansofisticerad kolisladdning


Kör min egen lilla kolhydratladdning med att jag kör lite kolisar nu fram till onsdag. Nya studier visar att kroppen håller igång mitokondriproduktionen bättre i cellerna efter passet om man inte äter kolhydrater. Jag gissar de lärde tvistar därom och jag rekommenderar inget åt något håll-men jag vet att jag känner en positiv skillnad när jag håller nere kolisarna. Sen är det svårt för jag är ju inte strikt mot mig själv och skulle kunna leva på mackor om det bara gick! :)


Från onsdag blir det mer kolhydrater och fett. Jag tror min kropp kanske kan ladda sig med 500-600 gram kolhydrater om jag lyckas pricka rätt- osannolikt så säg 400 g kolhydrater. Det ger 1600 kcal och 1,2 kilo vatten ca. Det räcker kanske...2,5 timmar. Jag kommer att springa i ca 6 timmar. Kroppen måste haja att det är fett den ska använda-även om jag är rätt bra på att skotta i mig mat när jag springer.


Som sagt- det här är det ansofisticerade sättet att jobba på och jag förespråkar inte att man ger upp kolhydrater. Vi behöver dem precis som vi behöver fett och protein, men allt spelar olika roll inför olika uppgifter.



Nu- ska jag gå och hämta det finaste jag har och har jobbat färdigt för idag. Vi ska fika och sen möta min faster som kommer över helgen. Utflykt, middag med Ebbas farmor, min syster och Ebbas pappa står på schemat och på söndag har jag en egen dag som i vanlig ordning fylls med träning jobb och något skoj.


Har mycket känslor utanpå kroppen nu som beror på saker som inte hör hemma i den här bloggen. Men ta vara på din tid. De du älskar. De du har en onödig konflikt med. Gör det du vet att du vill. Våga göra det du vill- inte det du borde.


Våga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar