Följ med..

Mot Triathlon, Tuffa fjäll, solnedgångar och maxpuls!

lördag 2 april 2011

Söndagslufs och veckans goda vana

God söndag på er!



För det första får jag ursäkta layouten på min blogg. Jag får inte till det och letar efter en ny portal, en ny värd för min blogg- har du ideer- hör av dig! Tycker inte det blir snyggt alls och ibland ignorerar den mina sidbryt så allt klumpas och blir svårtläst. Därav dessa * som jag använder för att hålla isär allt jag skriver!


Lite bilder från helgen. Igår gjorde Ebba debut på hästryggen. Trodde hon skulle bli lite rädd men nehe...hon bara tog tag i knoppen och satt där och smackade nöjt åt hästen. Ska säkert också bli hästtjej som mamma och moster sin!




Fick fina blommor igår från faster och Ebbas farmor. Älskar blommor men vet inte hur man tar hand om dem. Det vet faster som gått berserk här bland mina halvdöda plantor. Strykit mina kläder har hon också- och gjort torsk med äggsås! Nam nam och tack tack.




Träningen
Idag var det dags för löpning igen. Hade verkligen känningar i rumpan och tänkte bara lufsa runt sjöarna. Det är verkligen sköna tider de här 2 veckorna fram till ett lopp. Kan inte göra något åt formen, bara försöka ha roligt och hålla igång! Men så tänkte jag att Råstasjön runt är 2 km och jag skulle testa att springa på 5 min/km tempo för att se hur det kändes.

Det kändes jättebra! I 500 meter! What? Sen var jag flåsig och kände mjölksyra. OK nu var detta före frukost men ändå. Som från himlen kom en kille och sprang om mig när jag sackade lite, han höll nog 5 tempo så lade mig bakom och kom runt på exakt 10 minuter. Sen körde jag löpskolningsövningar och joggade ned 3 kilometer. Så totalt 7 km.


Men vad i hela fridens namn? Jag är långsam, men att jag var långsam visste jag inte. Jaha. Nu tänker vi inte på det för nu är det 50 km i Täby nästa helg men sen ska jag ta hjälp med en fartplan. Det går inte att be kroppen orka långt, och vara snabb samtidigt.

Missförstå mig rätt, jag är inte stressad av detta, jag är inte ledsen. Lite road. Jäkligt taggad.

Jag är realistisk och förstår att det blir tufft att kliva ur the comfort zone och hitta njutning på en minut snabbare per kilometer. Men ser det som något roligt, inspirerande.
Fortsätter mata på med god nyttig mat. Lax i fredags med fetaoströra. Fisk i äggsås igår med hemmagjord äppelpaj som Ebbas pappa lagat. Äter mycket bra protein och mycket grönsaker. Ovan ser ni något som jag tycker är supersmaskens- ugnsrostad broccoli i olivolja med örtsalt. Tänk bara på att broccoli tappar näringen om den lagas för länge. Koka max 10 minuter. I ugn vet jag inte vad som händer men brukar låta den vara knaprig.

Ebba slutar sin pencillinkur idag och även hon bombarderas gastronomiskt med do-good-mat. Imorse ekologisk hemmapressad apelsinjuice, ekobanan, ekotomater, soyghurt med ekologisk mysli.




Veckans nya goda vana





Protein! Fokus på protein! Det finns i så mycket. Det gör så mycket.


Tränar du behöver du runt 1-2 gram protein per kilo kroppsvikt.





Protein- vad gör det?

* Bygger upp våra muskler

* finns i våra organ

* Protein består av aminosyror som i sin tur är beståndsdelar i hormoner som tillväxthormon, insulin etc.


* Mättar bra och kommer ofta med järn, bra fettsyror och omega 3. Äter du vegetabiliskt protein får du i dig fibrer. Äter du ostron? Ja då får du i dig mycket zink :)





Bygger du upp måltiden runt bra protein så ser du till att göra en god nyttig mättande måltid.

Här är mina tips på bra proteinbaser för en vecka = 7 dagar x 1 middag + 1 lunch:


2 x fet fisk (lax, röding, böckling, makrill etc) Omega 3- klockrent!


2 x vit fisk ( följ MSC's råd) Bra med mineraler, lättsmält.



4 x vegetariska middagar (ris+linser el ris+bönor ger komplett protein, quinoa är gött!) Vegetabiliskt protein kommer ofta med mycket fibrer, är billigt, lättsmält och snällt mot naturen.



2 x kött- rent, närproducerat- kasta inget för bövelen! Bra med järn!



2 x vitt kött- kalkon eller kyckling- gärna KRAV eller eko. Magert så kan du äta annat gott fett till :)


2 x ägg (omelett, pankis etc). Ägg är gott- enkelt-billigt.


Det är inget forskat på dietistråd- men kan vara en hjälp i affären och när man planerar middagar och luncher för att se till att äta varierat och bygga upp måltiden runt proteinet. Lika viktigt är att fokusera på grönsaker till maten. Vill du komma i form på vårkanten är detta ett idealiskt sätt att göra mättande måltider med bra med näring.


Kolhydrater pratar vi om en annan gång!


Nu är det söndagsmys :) Sköt om er!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar