Följ med..

Mot Triathlon, Tuffa fjäll, solnedgångar och maxpuls!

tisdag 24 maj 2011

32 ansofisticerade år

Ett fantastiskt år i bilder






Ebba vilar under hjortronplockningen i Ottsjö
Mys med mamma







Surfing i Marocko januari


Nyår


Middag på Parma med trollet



TEC- min första ultra- april




Det är pappa som kommit på begreppet "ansofisticerad". Jag skulle skriva en sammanfattning på mitt specialarbete i gymnasiet, som jag skrev på engelska. Jag var less på det fyrkantiga språket och skrev lite skämtsamt. Det var inte sofistikerat, inte osofistikerat. Det var ansofistikerat! :).




Jag är 32 år ung idag. Det senaste året har jag radikalt föryngrat mig själv. Jag är friskare, starkare och gladare! :) Jag har också hittat ett centra i den känslomässiga pendel som slagit än dit än dit som en öppen dörr i storm.




Jag vet vad som är rätt för mig. Jag vet vad som är min sanning, vad som är viktigt för mig och alla beslut jag tar- tar jag utifrån hur det påverkar det viktigaste i mitt liv.



Det är en enorm trygghet. Det förskonar mig inte från sorg, svek och misslyckanden. Men det ger mig styrkan att veta att jag gjorde mitt bästa, agerade utifrån vad hjärtat sa och att jag duger ändå även om det inte gick bra.







Det senaste året har jag lärt mig att man kan vara älskad men ändå bli, lurad och sårad. Man kan förlåta något man inte trodde var möjligt och man kan separera och det kan funka det med. Bara hjärtat bestämmer.



Jag har väl alltid anat, och är uppfostrad med att jag kan allt jag vill. Men jag har tvekat och fegat sen tonåren. Nu är jag förbi det där tramset. Jag kan allt jag vill- och jag vill att andra ska känna det med. Det kan ta tid, det kan ta kraft men allt du vill kan du få.






Jag har just varit på Anders Olssons föreläsning och tårarna rann och skrattet flödade. Helt fantastiskt. Så inspirerad. Vilken människa- värmlänning förstås.



Hans väg tillbaks från sin skada och ett katastrofalt bemötande från svensk sjukvård började under hockey-VM 2002. Pappa dog precis då, när Sverige åkte ut i kvarten. Mitt liv tog också en annan vändning då med om än mindre positiv- just då.






Ju större sorg du har känt, desto större lycka kan du känna. Spannet ökar. Resan upp blir längre, fallet ner brantare men utan dessa turer är livet bara en grå gångväg på fula stödhjul.






Det här året har allt bara ökat i mitt liv.



Lyckan. Sorgen. Kärleken. Träningen. Distanserna. Mjölksyran. Utmaningarna.



Jag räknar med, och kommer se till att det fortsätter så- i ett första steg i ett föryngringsår till. Sen resten av livet.






Ha en fin dag!

4 kommentarer:

  1. Grattis på födelsedagen, och grattis till alla insikter, även om en del varit smärtsamma!

    SvaraRadera
  2. Tack tjejen! Ja men man blir starkare o klokare av allt!

    SvaraRadera
  3. grattis! ett år äldre - ett år klokare?! just nu säger alla åt mig att åka till åre. gah. jag har svårt att bestämma mig... jag har ju egentligen boende där uppe typ 1 km från holiday... hmm, svårt detta. kanske skulle ha en egohelg i åre och hänga med er lite när jag känner för det? eller så köper jag mig en konventhelg? fast kreditkortet skulle inte bli så himla glad...

    SvaraRadera
  4. Tack:) kreditkort är som en muskel- ska tänjas o sträckas ;)Vore jättekul!!!!

    SvaraRadera