Följ med..

Mot Triathlon, Tuffa fjäll, solnedgångar och maxpuls!

tisdag 17 maj 2011

förebilder

Har jag många. De flesta kvinnor. Det här är min mormor- Svea Lappea hette hon -sen Forsmark. Jag tycker Lappea är ett grymt namn men när min mamma och hennes syskon började flytta ned till Stockholm och södra Sverige på 50-60 talet så slog det inte så bra. Folk trodde de var "lappar" och hade isbjörnar i trädgården hemma i byn utanför Pajala.


Mormor hade 5 ungar, ett gäng med renar, 3 kor, katt och en hund tror jag. Morfar flottade timmer i Torne Älv och var nog inte till så stor hjälp därhemma.

Vintrarna var kalla. Mormor hade en söt liten VW bubbla, sa "föra" istället för att "ställa" och "voj voj". Hon hade med sig "svartkött" som är torkat renkött ned till oss när hon hälsade på.


Vi bakade "vita pepparkakor" och satt framför ugnen och tittade för vips var de klara.


Mormor hade nog vad man kallar ett ganska tufft liv, det var nog inte mycket vilostunder och de få hon hade använde hon till att virka och sticka. Hon virkade 5 stycken dubbelöverkast till sina barn i giftaspresent. Aldrig vilade händerna i knäet.


Hon gnällde nog inte så mycket. Jag tror inte hon beklagade sig över brist på egentid. Hon hade nog rätt korta naglar, och inte så mycket klackar min mormor.


Jag har det kortet på henne i plånboken och ibland får jag syn på det när jag ska betala i någon affär och letar efter ett kundkort för menlös poängregistrering. Min tuffa mormor!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar