Följ med..

Mot Triathlon, Tuffa fjäll, solnedgångar och maxpuls!

söndag 1 maj 2011

Helgen-veckan-månaden- och livet

Hårt blev det- och de var så duktiga!

Ebba funderar på vilken cykel hon ska välja (det blev den bakom- den lilla!) Ebba o mamma- typiskt oss- på väg med massa väskor någonstans!




Hej på er!

Hoppas ni haft en kalashelg! Det har jag. Ett underbart spinnpass igår med väldigt duktiga deltagare som alla lyfte sig en nivå och tog i så svetten sprutade. Det var tuffa intervaller vi körde, branta backar och snabba raksträckor. Underbart! Får ofta frågan när jag ska ha pass nästa gång, och det river i mig att börja instruera regelbundet- men just nu har jag inte den tiden..men vem vet vad framtiden har att erbjuda!


Sen åkte jag och Ebba och köpte trehjuling. Som jag meckade ihop (med lite hjälp av min mamma) som sen visade sig vara lite för stor. Asch då. Lugn kväll, lugn morgon idag- ingen löpning men promenad back in the hoods, god lunch, lugn eftermiddag och så lugn kväll där jag sitter och halv tittar på Mästarnas Mästare, planerar veckan med en post-it lapp per dag.



Veckans träning och nästa


Jag vilade ju mån- tis.

10 x 400 m intervaller med löpskolning onsdag. 5 x 400+200+300 m intervaller fredag.

Spinning och lite cirkelstyrka lördag.

Inte många meter sprungna men rätt hårda så jag är nöjd. Längtar efter att sträcka på benen på ett längre pass men nu börjar dagarna bli få innan lördag då det är Kungsholmen Runt.


Nästa veckas träning:

Måndag- Löp hem + = En extra sväng på vägen hem, tempopass, hoppas slippa ta ryggsäck så jag får springa fritt. Skulle vilja klämma iallafall 11 km men får se hur mycket jag hinner.

Tisdag- Försöka, någonstans, hitta tid för lite styrka- bål mest

Onsdag- Lätt löpning

Fredag- röra på mig på något sätt

Lördag - Kungsholmen Runt- Mitt första "kortlopp" på 10 år. Sist jag sprang en halvmara var det Windsor Half Marathon. Nu ska vi skörda träningssådden och se hur mycket mjölksyra jag klarar, hur starkt mitt pannben är mot den smärta fart erbjuder (inte alls lika snällt som att springa långt tycker jag! ) och hur löpsmart jag egentligen är. Jag vet inte alls! :)

Söndag: Lätt jogg morgon för att skaka loss och sen laddar vi om.


Maj månad

Det som är det roliga med att ha massa olika mål och event är att man får växla mellan att vara här och nu och att lyfta blicken och se vart man är på väg.

Jag tränar för olika saker, som kräver olika typer av kondition och styrka. Om 4 veckor ska jag leda ett fjällöppass i Åre och vill ha ork att dra ett riktigt fjällöp själv några dagar innan- och sen leda passet. Jag måste bli backstark alltså.

Jag har lite andra mål under maj månad. För att jag 1a juni ska se tillbaks och se att jag antingen uppnått dem, eller iallafall är på väg mot dem, måste jag ha en plan för hur de ska nås. Jag måste veta vad som är mina möjligheter, hot, risker och styrkor.

Mina mål är:



  1. Springa Kungsholmen Runt på 1.45- det står kvar. Siktar jag högt så hamnar jag inte där jag var på TEC att jag når målet och inte riktigt kan motivera mig att höja mig själv.


  2. Bli backstark- orka springa med bra teknik i backar. För att göra det vill jag ha en privatlektion i löpteknik med den här killen som dyker upp på våra träningar. Fredrik Zillén heter han. Har inte ens kollat att det går och vad det kostar meeeen jag brukar få igenom mina planer.


  3. Sova bra. Diffust mål? Nja- lägga mig att sova så jag kan somna 22.30 senast 6 av sju kvällar. Pallar inte att vara trött mer.


  4. Ta kontakt med min kardiolog för att se om de kan titta igen på hjärtat om något förändrats. Orolig? Nej- nyfiken. Har något förändrats i de potentiella behandlingar som finns? Riskerna med dem minskat? Så ska jag fundera ett varv till om jag ska åtgärda det. Och när isåfall.


  5. Sluta kvällsäta. Enkelt i ord. Bara att genomföra. En mesomorph som jag skulle kunna vara ännu tightare till sommaren.


  6. Springa Aidsloppet- mitt första millopp -spännande det här med korta lopp.


  7. Hitta ett nytt långlopp saknar utmaningen.


  8. Testa Running Swedens tisdagsintervaller. Verkar urkul!


  9. Se till att komma iväg till kiropraktorn igen - och göra mina övningar för bålen och snedheten i bäckenet.


  10. Fortsätta njuta av livet varje dag, leka mycket med min lilla tjej, mina vänner, min familj, äta gott, sova gott, vara ärlig och aldrig säga ja till något där hjärtat säger nej

Ja det var mina 10 mål för maj. Svårast är nog att få till att träffa vännerna, för jag kan vara så inne i mitt liv med Ebba-jobb-träning men man får kombinera lite ibland.


Måste ju bara få tillägga att det nu är officiellt att min arbetsgivare är ny huvudsponsor till Lidingöloppet. Grymt kul!


Vi är även med i Dagens Industris helgbilaga (jag syns t.o.m på bild!) där de fotade oss på våra veckoträningar med Running Sweden. Jättekul! :)


1a maj och sängen hägrar om en timme.


Ha en fin kväll!






























Inga kommentarer:

Skicka en kommentar