Följ med..

Mot Triathlon, Tuffa fjäll, solnedgångar och maxpuls!

fredag 1 juli 2011

Bra dag- och bra mat!

Bra Mat i - Duvbo förstås!


Fröken klåfinger inne i Deli´n







Ekologiskt- Enkelt




Idag har jag och Ebba haft en fejk semesterdag. Det är ingen idé att sura över att vi inte hade bilen och jag inte iddes cykla i tropiskt hetta till stranden. Och var tvungen att jobba när hon sov.



Vi gjorde- som vi alltid gör, det bästa av situationen.



Ebba fick leka med sin granne Ellen. Jag har världens bästa grannar. Vi slår upp dörrarna mellan lägenheterna och så får två små blonda lockiga glada 2-åringar springa och leka som de vill.



Fick undan lite jobb. När Ebba vaknade gick vi till det dagis hon nu slutar på för att bli ett "Knytt" på Friluftsfrämjandets Ur och Skur dagis där vi fått plats efter 2 års kö! :).



Kastade ihop en busenkel jordgubbskaka och bjöd de andra barnen och de fantastiska fröknarna på. Sen började jag förstås böla när vi skulle gå, denna sista gång, belamrade med Ebbas extrakläder och konstverk. Avslut och separationer- not my thannnngggggg.



Vi gick ned på byn och handlade lite grejer till Ebbas kalas. Vi har bara bjudit närmaste familjen- och det blir ändå 15 pers! Köpte youghurtglass på 7-11 till Ebba. Lång historia kort men jag kan inte ens smaka på de flesta mjölkprodukter men det måste varit något magiskt i detta för Ebba satt tyst och åt av den i säkert 30 minuter.



Sen badade vi i poolen i Tornparken- den är GULD! Kall och uppfriskande och vattnet byts ut varannan dag.Plask plask och sen smet vi in på vår fiskrestaurang/deli vi har här i Duvbo på vägen. Kändes som att vara på väg hem från playan (minus saltvattnet). Köpte med 2 stycken fiskburgare för jag bara lagar inte mat i en lägenhet som är 30 grader varm.



Men det är väldigt viktigt för mig att Ebba äter bra saker. Hon växer så det knakar och allt hon stoppar i sig blir hon! Därför får hon inte halvfabrikat i annan form än korv (dock med hög kötthalt) och blodpudding som jag bara inte bemästrar att göra själv. Visst- ibland blir det snabbmat men jag bygger upp hennnes kost runt enkla råvaror och ekologi.



Hon som de flesta barn gillar inte att man blandar ihop saker. Så jag försöker göra färglatt och få med två grönsaker och helst inget med flerradig innehållsförteckning.



Idag: ekologiska tomater, gurka, och kidneybönor. Ekologiska pastaskruvar och en fiskburgare som smakade fisk! Inte ströbröd och margarin. Underbart!






Imorgon ska vi fotas! Min kusin Daniel som jag inte träffat sen vi var i retstickeåldern uppe i Pajala, tar fantastiska bilder och en klok läsare jag har påminde mig att jag kan skjuta på mycket saker- men ta bilder på Ebba när hon är liten, det blir som svårt senare. Jag vill gärna ha naturliga utomhusbilder på henne och mig tillsammans och imorgon bitti bär det iväg till Rålambshovsparken. Så var det det där med att se photogenique ut. Hm. Ebba är söt som en nyplockad jordgubbe men har regelrätta dreads därbak i håret. Jag- funkar på avstånd men vid närmare granskning är jag skrapad, hemmaklippt med kökssax, har oplockade ögonbryn och är bara allmänt rufs o tufsig. Som jag gillar att vara. Men vill vara fin på bilderna! Så nu ska jag in i badrummet och greja håret och imorgon ska Ebba tvångsduschas o skrubbas. Hör ni illvrål så är det från vårt badrum det kommer.



Efter det kalas. Efter det- hoppas jag få ta mig in till kontoret för att ta hem Skotty-bangbang.



På söndag vankas långpass med Running Sweden i mina hemmakvarter- Ursvik! :)






Hoppas ni har en fin kväll!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar