Följ med..

Mot Triathlon, Tuffa fjäll, solnedgångar och maxpuls!

fredag 22 juli 2011

Det bästa- är ofta enkelt

Visste du att 40% av jordytan (ja bortsett det där blå) används till jordbruk? Vet du att varje portion kött du äter har förbrukat 2 ton vatten för att komma till din tallrik.


Visste du att fortsätter vi exploatera naturen till att producera mat så stör vi än mer den biodiversitet och mångfalden i naturen. Vi måste föda de snart 9 miljarder människorna på jorden med det vi har nu.


kan inte västvärlden fortsätta slänga mat för att datumet gått ut. För att man lagat för mycket. För att det inte var gott. För att vi leker med maten. För att på restaurangen använder man bara de fina bitarna.


När 12 miljoner svälter på Afrikas horn och 400 tusen människor bor i världens största tältläger i Kenya, och inte har tillgång till att spontant ta ett glas vatten- då mår jag illa när jag tänker på hur snedvridet det är. Jag säger precis som min mamma sa till mig- till Ebba- " tänk på barnen i Afrika". Hon fattar inte. Än. Men ni fattar va?


Vet du att bland det bästa du kan göra för miljön och världen i stort, är att äta mindre kött?


Jag har varit vegetarian under flera år, mer eller mindre strikt men ungefär 10 år av mitt liv undvek jag gris och nötkött nästan helt. Nu mår jag väldigt bra av kött, det är det inte alla som gör men det är få saker som mättar den här matmaskinen jag är.


Men! Jag äter faktiskt inte så mycket kött just för att det inte är så energieffektivt, jag har tarmcancer i släkten och att undvika kött kan hjälpa. Samt att jag ogillar att inte veta vilka kossor/grisar det är jag äter. Att inte veta att de haft det bra.


Jag vill slå ett slag för några väldigt enkla och nyttiga maträtter. Några som också är lätta att laga ekologiskt! Pannkakor- klingar sött och onyttigt men det behöver det inte vara.


Jag äter pankisar minst en dag i veckan och jag blandar mitt eget o min farfars recept.


Såhär för 3 mellanhungriga: (eller två som äter som jag)


3 dl ekologisk rågsikt (hade inte det hos faster)

blanda med 3 dl ekologisk mjölk och lite salt

Blanda i 3 dl mjölk till.

Rör ned 4 ägg.

Stek i SMÖR. Njut med keso och färska bär. Eller köp ett paket frysta och koka några minuter med lite socker om du vill.

Snabbt. Enkelt. Gott. Ekologiskt. Som mat ska vara tycker jag!


Happy Friday Funday jag är tillbaks på måndag!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar