Följ med..

Mot Triathlon, Tuffa fjäll, solnedgångar och maxpuls!

söndag 10 juli 2011

Långpass under himlen och ny vecka

Idag- var detta min himmel. Nyregnad grus/lerväg


Söndag- som amen i kyrkan är det långpass. Jag var inte sugen på min gamla backiga runda så jag stack bara iväg på måfå. Kom snabbt in i min lunk+ som nu ligger mellan 5:40-5:30, ibland snabbare ibland långsammare. Lyssnade på Maria Wetterstrands fina kloka sommarprogram. När jag passerade kyrkan där min farfar, farmor, och farfars tvillingbror begravdes och där jag själv vill begravas hade jag Anna Ternheims "Shoreline" i öronen. Den texten, den melodin, det lätt mulna lugna vädret och det här trygga vackra enkla landskapet, vackert för att det inte är för mycket, bara är sådär naturligt fantastiskt. Det, ihop med det som snurrar i skallen lite varje dag gjorde att tårarna rann. Av livsglädje, rörelseglädje och tacksamhet. Och jag hade bara sprungit 8 kilometer :).


Fortsatte ut i värmländska vischan förbi glada kor med kalvar in i ett mysigt litet sommarstugeområde jag inte visste fanns. Tog det väldigt lugnt nu. Vände efter ca 11 km. Ökade tempot. Hög löpning med mina Adizero Boston. Kände mig superstark. Fortsatte hemåt. Backen började suga ur kraften och nu var det 4,5 km kvar. Fick nu koncentrera mig för att ligga kvar i sub 6 tempo men sen sluttade det lite sista 2 km och jag rullade på runt 5 tempo. Sista backen hem är kort men tvärbrant och sen joggade jag ned väldigt sakta. Landade på en 21,5 km på nästan exakta 2 timmar. Ett bra långpass.




Veckans träning: Måndag: vila. Tisdag: 10 km fartlek + styrka Onsdag: Cykel 32 km. Torsdag: Vila Fredag: Backintervaller o cykel o jogg. Lördag: Sim 50 minuter, corestyrka och yoga. Söndag: Långpass 21,5 km


Nästa veckas träning: På programmet står: 12 km progressiv distans, simning 100 min, test 5 km max, 20 km långpass, ett simpass med intervaller, en styrka, en corestyrka, en rörlighet. Jag o Ebba är kvar i Värmland till fredag, sen är hon hos mormor i helgen och detta får styra upplägget av passen.


Måndag: Styrka och rörlighet- lägger till en barfotajogg med löpskolning för jag känner jag behöver få in det igen


Tisdag: Långpass cykel!


Onsdag: Progressiva löppasset- kommer bli tungt.


Torsdag: Skippar nog backen denna veckan och lägger det på långpasset, corestyrka och rörlighet


Fredag: Innan avfärt mot Tokholm- maxtest på 5 km- aldrig gjort förut så det blir spännande! Kommer vara på relativt tom mage vet jag redan nu


Lördag: Simma simma simma. Lite yoga.


Söndag: Långpass i Ursvik innan jag hämtar Ebba hos mormor! Backigt backigt terräng, utmaningen blir att ligga på jämnt tempo. Får se om jag orkar 15 extremen plus kuperade 10an.


Det här, nedan, är det jag håller på med nu. Vertex Fjällmaraton är fullt, kön är full och jag vet inte om jag har råd att åka på det löpläger i närliggande Edsåsdalen som ges i september. Sen- löpläger, kan jag väl fixa själv, jag har ju rännt på de däringa fjällen och på lederna så jag kan dem. Så jag har en ide.....


Men tills dess! Trevlig kväll!





2 kommentarer:

  1. Bra vecka! Hoppas du njöt riktigt under långpasset, och att din kommande vecka blir fantastisk!

    SvaraRadera
  2. Jag gillade också Marias sommarprat! Och shorline är en av de finaste låtarna som finns, men broder Daniels orginal tilltalar såklart en gammal indiepopare som mig :)

    SvaraRadera