Följ med..

Mot Triathlon, Tuffa fjäll, solnedgångar och maxpuls!

onsdag 27 juli 2011

Solen och vinden och Annie goes politik

Fri tolkning av en saga jag ofta tänker på:

En man kom gående på en väg. Vinden sa till solen " jag slår vad om att jag kan blåsa av mannen rocken, men inte du". Solen ställde upp på utmaningen och vinden började. Den blåste och blåste. Så hårt den bara kunde. Vindbyarna slet i mannens rock. Men det enda som hände var att mannnen drog den tätare om sig.
Så var det solens tur. Som sken och sken med all sin kraft och värme. Mannen njöt av ljuset och värmen och tog av sig rocken. Solen vann.

OK! Annie har fått solsting och drar barnsagor i bloggen?! NEJ! Det är ofta den här sagan jag tänker på när jag funderar på morötter och piska i alla sorters sammanhang. Idag miljön och ekologi.
Jag är ju en stor miljövän och funderar på det här med ekologi, att få folk att handla mer etiskt och miljövänligt.
Jag kan bara gå till mig själv och kostar det som är närproducerat och ekologiskt bara lite mer än det importerade billiga, ja då köper jag det utan att blinka. Men när ekologiskt kött kostar dubbelt så mycket, då blir det inte ekonomi för mig.
Vi konsumenter har en otrolig kraft- det vi handlar, det vill man producera och sälja. Visar vi att vi vill köpa ekologiskt och närproducerat kommer marknaden att formas efter det. Men marknaden- vem är det? Vem styr den? Ja inte bara vi! Fiskala regler och andra länders lagar och regler och naturtillgångar, naturkatastrofer, tullar och lagar påverkar också och ett absurt exempel på detta är väl när fisk som fångas i Norden, paketeras i Thailand och sen fraktas tillbaks?
Det är en djungel och jag förstår att man inte vid frysdisken en tisdagkväll med knorrande mage hinner googla fram på sin Iphone och jämföra vilken lax det är som gör minst skada på moder jord. (Idé för en App någon?)
Det är här storebrorsamhället skulle kunna göra sin nytta tycker jag. Skatter, lagar och tullar borde vara utformade så att närproducerat och giftfritt subventioneras. Allt som är fullt med tillsatser, transfetter, socker och kommer långt bortifrån, alternativt skeppas runt för förpackning, och kött från djur som inte har det bra- ska vara dyrt som satan. Beläggas med höga importavgifter, och kvotskatter per onödig tillsats. De pengarna kan användas som stödbidrag till de som satsar på ekologiskt jordbruk/lantbruk och på information till allmänheten på prislappen vad det faktiskt är man köper. Tex margarin-" Hej vet du att du köper hem billig nästanplast?". Det gör att man inte tvingas tänka så himla mycket när man handlar. Att vi inser att vi kanske inte ska vräka i oss färsk exotisk frukt vintertid. Att den fattiga flerbarnsmamman som sliter ut ryggen i vården också kan handla ekologiskt kaffe och Fairtrade choklad till sitt fredagsmys.
Nu kan ju förespråkaren av den fria marknaden, perfekta ekonomin och marknadsekonomer sätta i halsen (jag har ju dessutom en examen i detta) men det finns ju faktiskt inga helt fria marknader. Jag ska inte ge mig in i en utredning av Keynesisk teori och Supply Side economics (även kallad Reaganomics). Det är ekonomisk fiktion i ekonomernas verklighetsflyktiga värld. ( ja jag vet jag har levt i den under studieåren också ! :)).
Och det finns massa ifs and buts om detta. Men tänk om man gjorde som Anslagstavlan introt- rev bort alla regler och lagar och började från början. Satte upp en lag/regel/skatt. En till. Osv.
Det är bara en tanke. En tanke är början till mycket.

Träning
Ja just! Det är en träningsblogg :). Ingen träning idag. Jag åkte till Lunedet för att simma. Simglas och mössa i Sthlm. I bakhuvudet lurade att jag nog hinner simma Brunnsviken lördag morgon innan bröllopet jag och Ebba ska på. Solen gassade. Två tidningar och en skön handduk lurade i väskan. Jag hoppade i det underbara svalkande fantastiska Värmländska vattnet som ger mig så mycket prana- livsenergi och tog några crawlsimtag. Fick direkt hår i ansiktet och vatten i öronen och blev lite yr. Gav upp? Nej valde att simma lite bröstsim, sen slänga mig raklång på handduken och bara njuta av en sån där egen stund som jag funderade över igår, och har så sällan. Läste en damtidning. Funderade lite. Tittade på söta små barn som badade och deras föräldrar. Visste att Ebba hade det kalas med morfaster och moster och Erik. Yogade lite på bryggan. Åkte hem till lunch. Den timmen kommer jag att ta med mig in i höstrusket.

Nu har jag ordnat med våtdräkt- mer om det senare. Även hittat nya Vibram- som med rabatten på dem och trots förlusten av de jag blev av med gör att det totalt inte kostade mer än de brukar kosta till ordinarie pris. Får dra in på något annat denna månaden. Glass och vin till exempel så kanske något kilo till ramlar av i bara farten.

Dags att väcka lilltroll och ta med henne till badet! Ha en fin kväll!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar