Följ med..

Mot Triathlon, Tuffa fjäll, solnedgångar och maxpuls!

torsdag 14 juli 2011

Träningsfritt men 2 maror på 2 dagar

Hej!

Jag är fortfarande lite lyrisk över att vara anmäld till Jubileumsmarathon 14e juli nästa år. Det är ett historiens lopp och det känns väldigt speciellt. Jag har sprungit Sthlm Marathon 2 gånger, en gång gick det kalas o en gång var det värmerekord och jag joggade runt. Tredje gången gillt ska det bli kalas igen. Trots att detta ju är ett lopp då man kanske vill springa och njuta så ska jag satsa på en bra tid.

Lopplaneringen för 2012 är långt ifrån igång, det är här och nu som gäller men det lutar åt mer löpning nästa år. Nu har jag ju fått till Vertex och Jubileumsmaraton på bara en dag.

Idag har det inte blivit någon träning. Förutom av högerarm som målat över huvudet. Jag försökte göra lite bålstyrka och fick väl till 3 set av plankavariationer varav en med Ebba på ryggen. Sen försökte jag göra situps och då satt hon i min famn och när jag låg på bollen så ville hon också det. Det är inte alltid hon är så här klängig men idag ville hon bara busa, och det är semester och det är Ebbas o min semester.

Lätt matpaj för lata sommardagar
Jag gillar mat. Men ogillar att den tar tid att laga. Jag blir lyrisk när jag får till en maträtt som är snabb, god och nyttig. Jag gillar enkla ingredienser, närodlade och /eller ekologiska.

Det här lätt modifierade pajreceptet har sitt ursprung i den fantastiska boken "Kärlek, oliver och timjan". Men med min twist.
Det är en lättare pajdeg och när väl pajskalet är på g- så är det bara att låta fantasin och smaken styra vad du stoppar i.
Men först pajskalet:

Deg till två små eller en stor paj:
4 dl mjöl..jag brukar använda rågsikt
60 g smör ca
120 g kesella ca
ett ägg
valfri krydda.
Blanda allting men häll i ägget sist. Förgrädda i 200 grader i 10 min.

Blanda sen 4 ägg med runt 3 dl mjölk och resten av kesellan. Krydda med örtsalt och den krydda du tycker passar till det du ska ha i! Jag brukar ta det som är kvar i kylen. Sist ramlade det i ris, broccoli, fetaost, soltorkade tomater. Fetaosten överst. Och kryddat med timjan. Så länge det inte är vattnigt. In i ugnen på 200 C i ca 20-30 minuter. En god sallad till och du är hemma!

Bra träningsmat!
Imorgon bär det till Sthlm i 6 dagar. Kanske dags att plocka ögonbrynen, tvätta bort målarfärgen, skrapa fötterna! Häppåer- missa inte "Enastående kvinnor" på tv förresten. Magiskt.

3 kommentarer:

  1. Antar att platserna redan är slut? Nio av tio bloggar jag kikat in på ikväll är anmälda :)

    SvaraRadera
  2. Puma- ett käckt hejdå liksom :)
    Andrea- nej anmäl dig för böfvelen
    ... O Sara! Anmäl dig oxå för böfvelen!!!!

    SvaraRadera