Följ med..

Mot Triathlon, Tuffa fjäll, solnedgångar och maxpuls!

onsdag 29 december 2010

En riktig mellandag

Hej på er!

Idag åkte vi från det här underbara. (jag har huggit ned granen därute förresten! :)). Har även varit inne på jobbet en sväng men nu är vi hemma i lägenheten jag och Ebba. Känner mig frisk sånär som på lite snuvig näsa. Ingen infektion och sjukt sug på godis so all go för morgondagens långpass på skidor.


En riktig mellandag med 3 timmar i bilen. Bjussar därför på ett av mina smarta recept. Med smart menar jag att det ska gå fort, ska vara gott och nyttigt. Nu blev det inte så ekologiskt den här gången sånär på moroten men det mesta går att få ekologiskt.


Vi kallar den Sparkåkarpaj

Ingredienser för 4 pers: 500g magernötfärs/1 hackad lök /1/2 hackad röd paprika/ 1 tärnad morot / 3 msk mjöl / 1 dl vatten /1 burk tomatkross / 3 msk tomatpure/ 2 klyftor vitlöksklyftor/lite matlagningssgrädde / en buljongärning/ oregano/salt o peppar

Topping: 6 kokta potatisar och 100 g fetaost.


Gör såhär: Koka pottisarna i klyftor så det går snabbare. Sätt på ugnen på 250 grader.Fräs löken i olja, tillsätt färsen och grönsakerna, salt peppar soja och vitlöksklyftor hackade. När det fått färg, pudra över mjölet, tillsätt puren, rör runt. Smula i buljongen. Häll över vatten och tomatkross. Låt puttra 10 min. Smaka av.

Mosa potatis med gaffel grovt. Smula i fetaosten. Krydda båda rörorna med oregano och ev mer salt o peppar. Stjälp upp köttfärsröran i en ugnsfast form. Smeta ut potatisröran över. In i ugnen tills det fått fin färg. Et voila!


Perfekt middag idag när vi kom hem. Längtar tillbaks till lugnet på värmländska landbygden men är taggad för allt som ligger framför mig. Det är 2,5 vecka till Marocko nu. Det kommer ju inte bli någon sollaparsemester men däremot en resa för den del av mig som inte riktigt har plats i mitt liv just nu. Hon som är besatt av vågor. Som tittar mot havet större delen av tiden. Som går barfota med saltrufsigt hår och vax på tånaglarna. Som har blåmärken på höfterna efter paddling i timmar. Ont i axlarna. Fullt med fräknar och glömmer att äta. Längtar!

Ha en fin kväll!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar