Följ med..

Mot Triathlon, Tuffa fjäll, solnedgångar och maxpuls!

måndag 13 december 2010

Min julklapp..lite tidigt













Jag ger upp. För nej jag har alltid förespråkat riktig mat och tar aldrig några tillskott annat än c-vitamin och nån multivitamin då och då.


Men det blir tilltagande svårt att se till att få i mig protein till mellis om dagarna. Jag är inget fan av mjölkprodukter och eftersom jag äter som en mindre häst så är risken stor att jag hamnar i knäckebröd och bananträsket på eftermiddagen på jobbet, innan jag ska till gymet eller bara innan jag ska hem. Min andra last, är att jag går och köper korv (nöt/lamm/kalkonkött, inte gris) och stoppar i mig för att jag är så hungrig. Föga ekonomiskt och lite väl mycket tillsatser.

Så jag går emot mig själv, men ändå för på något sätt och har införskaffat proteinpulver. Jag får ju lite personalrabatt på underbara Fitness Club så det var värt ett försök. Har sopat i mig en shake här och ja, det ger mig lite kväljningar men jag har lärt mig äta keso och kesella nu så det ska väl gå det här med. Och jag är mätt! Inte sugen på godis. Inte sugen på mer mat. Har ätit en macka också iofs men man ska in med kolhydrater efter träningen för musklerna står som gapande hajhäftar och skriker efter det.


I övrigt har jag dragit ned på kolhydrater de senaste veckorna, speciellt de snabba, och äter lite mer vegetabiliskt fett, grönsaker och såklart mer protein. Resultat? Inte så godissugen, bättre muskeldefinition och absolut ingen negativ påverkan på orken. Däremot fyller jag på med kolisar NÄR jag tränar och efter. Har bättre energi och sover bra. Stabilare humör också.


Mycket bra känsla i kroppen idag. Tränade ca 1,5 timme igår vilket behövdes för jag studsade som Tiger i Nalle Puh innan. Sprang från jobbet till gymet, det är 5,5 km från jobbet räknade min fantastiska ajfån ut. Körde sedan ett jättebra pass!
Pullups/ utfallsgång med 13 kg vikt ( ja jag vet men jag hade sprungit innan!)
Lat pull down brett´och smalt grepp/ armhävningar 3 varv
Bent over row med 10 kg hantel 3 på varje sida
Liggande över huvud bröstpress med 10 kilo
Tricepsdips/ bicepcurl med skivstång
Min axelspecial: Rodd rakt upp, flicka stången, rakt upp i luften, sänk ned bakom huvudet, sen lyft upp igen. Med 11 kg stång körde jag. Skakade som ett asplöv efter. Varvade det med planka
Sen ryggresningar och "kissande hunden".

Nu är jag mör och go men inte så trött. Liten kommentar till mina dåliga beskrivningar på styrkeövningar: Jag pluggade till PT i England. Har sen inte jobbat med det direkt i Sverige och inte pluggat det igen. Så jag vet inte vad vissa saker heter, men har fattat att det ofta heter samma sak!

Den här veckan ska jag slå ett slag varje dag för en träningsform jag tycker är viktig.

Vi börjar med långpasset.

Det kan vara lite ångestframkallande. Kännas tungt. Tråkigt. Men det kan vara en bal på slottet, alldeles underbart! Jag ska berätta en hemlighet. När motivationen ibland tryter, även inför några av de längsta pass jag kört, lurar jag mig själv att jag bara behöver "jogga en stund". Men jag laddar med en riktigt bra spellista med låtar jag ser fram emot. Jag tar med mig vätska. Sen lägger jag allt bakom mig. Det spelar ingen roll om jag sovit dåligt, ätit dåligt. Så länge kroppen känns ok så sticker jag ut. Tänker att jag kommer in i flowet snart. Och det gör jag.
Långpasset ger dig uthållighet, det skolar kroppen i att bränna fett mer effektivt. Du utverklar ditt kapillärnät som förser musklerna med syre (det är därför gamla rävar är bra på långdistans, år av kapillärnätbyggande!). Du stärker ditt skelett, ledband och allting blir liksom bättre på att hålla i längden.
Dessutom bränner du bra med kalorier!
En annan anledning är att du hinner rensa skallen. Jag brukar springa ifrån de flesta problem jag har. De som är på riktigt är med mig hem sen men kan ha skumpat runt och renats som i en centrifug under passet.
Vad är ett långpass? Det beror på vem du frågar. Men försök vara ute minst en timme, växla gå och springa- det är inte distansen i ett första skede som spelar roll. Utan att du är ute en längre period i "träningsmode".
Nu ska jag ut till min fantastiska kund, där det är så trevligt så det knappt känns som om jag är på jobbet. De jobbar såklart med välgörande ändamål och jag försöker hjälpa dem med redovisning, budget och rapportering. Love it!










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar