Följ med..

Mot Triathlon, Tuffa fjäll, solnedgångar och maxpuls!

lördag 18 december 2010

Kvalitet och kvantitet

Lördag! Jippi! De flesta är lediga!

Vad roligt att så många läser min blogg, rekord igår tror jag! :)

Det känns som ett ganska stort ansvar att skriva om träning, mat och hälsa även om jag skriver utan specifika råd. Träning- eller att röra på sig för att bli glad på olika sätt, ska aldrig vara förenat med ångest eller tvång. Jag vill vara den som förmedlar utmanarglädje, inte den som ger tips på hur du får snyggast biceps nästa sommar. Jag är ingen gymtjej-jag är en friluftstjej och jag förespråkar back to basics. Keep it simple, du är född att röra på dig det gäller bara att hitta din grej, ditt flow, din balans.

Jag tror inte på det här att vara på dag 1 av 21 dagar späkning för att sen "unna" sig massa onyttigheter och förfalla och sen börja om igen. Jag tror på att varje dag är vägen mot förbättring. Varje dag är första dagen i resten av ditt liv. Det är verkligen bara du och ingen annan som kan bestämma hur det ska bli. Du har bara en chans till just den här dagen.

Dagens hälsotips- tänk kvalitet inte kvantitet

Det gör du rätt i både för dig själv, miljön och plånboken.
Träna ordentligt när du väl bytt om- ingen ide att såsa runt flera gånger i veckan. Träna det du bestämt dig för- ordentligt!
Vad gäller julmat tänk kvalitet här också- välj ut det godaste, ät det. Man måste verkligen inte ha allt på julbordet och risken för att kasta överblivet minskar om du bara köpt/lagat det du tycker är godast. Ska lägga upp recept på mina köttbullar senare.
Vad gäller din tid- tänk också kvalitet och tänk synergier och tänk smart. Vad vill du få ut av idag? Vad är det andra vill att du ska göra idag? Vad kan du göra imorgon? Vissa saker man tror att man måste, kan man strunta i och välja att göra något roligt istället, och så vips försvinner de och löser sig själva. Vissa inte. Men heja heja för de som gör roliga saker före tråkiga.

Idag känner jag att jag bör handla. Det gapar lite tomt här i kyl och fruktskål. Jag vill ut med Ebba i pulkan, gå på yoga, ta en promenad och sen ska jag ut till mamma och lämna Ebbis där för ikväll ska jag ut och äta med tjejorna. Det är omöjligt att hinna allt detta. Men det är inget att sura över.

Fundera på det här ordet- julstress. Vilken oxymoron. Vad stressar vi för? Vad är det vi ska göra? Tänk någon som säger- nä det blev inte så mycket julklappar i år, och inte så mycket sill och korv, för jag tog det lugnt i december istället. Vilken hjälte!

Ha en fin lördag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar