Följ med..

Mot Triathlon, Tuffa fjäll, solnedgångar och maxpuls!

tisdag 28 december 2010

Mer njutning men med snuvig näsa

Klockan är halv sju på morgonen. Det krafsas och snosas i resesängen. "Mamma" säger hon. Tar upp Ebba bredvid mig, hon snor runt som en elvisp och buffar med sitt lilla duniga huvud mot mitt, gosar in sig i halsen och ligger nära nära. En stund. Sen går vi upp och jag känner direkt att det blir inget intervallpass idag för näsan är igentäppt.Så vi har myst på soffan, spelat gitarr och sjungit. Lagat modifierad Shepherds paj, låt oss kalla den Sparkåkarpaj! Vi har varit ute och åkt just spark och pulka också. Det var en sån där helt perfekt vinterdag idag med gnistrande snö i solen och stilla luft. Underbart! Njöt varje sekund!
Jag minns 2010 och funderat över 2011. Lyssnat på fantastiska Lotta Gray's vinterprogram på P1- gör det! Jag anser att de som varit nära döden eller lever med den, blir väldigt kloka och sanna. Lotta är ett praktexempel. Med sin cancer ständigt närvarande lyckats hon trots allt vara en vacker, cool och superstark kvinna inifrån och ut. Hon sa något om att det hon lärt sig var att lyssna på sin inre röst och att vi alla har möjligheter att nå våra mål om vi jobbar för det. Cancer kan man inte rå för- men det mesta andra hindren kan man ta sig förbi. Så ser jag det med, därför heter bloggen nu "Över svårigheterna mot stjärnorna". Per aspera ad astra. Lotta säger att hon har möjlighet nu att vara tacksam, hon har fått se hur skört livet kan vara. Bråkar inte om småsaker. Tar inget för givet. Det borde inte vi heller. Hon är så klok och varm och sann. Lyssna på hennes program det är en gåva till dig!
Det ligger i luften att förväntningarna på 2011 är stora. I for myself har sjukt höga förväntningar. Efter det som hänt 2010 som inte har plats i den här bloggen, så är jag än mer övertygad om min styrka, min rättighet till det allra bästa. Jag vill också ge den här kroppen chansen att bli det bästa den kan bli. Starkast på mina villkor med mina förutsättningar. Testa gränser. Våga spänna bågen som jag oftast bara halvdant drar i och förlitar mig på mina grundförutsättningar. Som är goda. Satan vad kroppen svarar på styrketräning- det är roligt att se!
Jag har sorterat ut mentalt de områden som är viktiga för mig och medvetet valt bort några som jag varit och touchat på men inte diggar. Det är heminredning, gourmetmatlagning, och skönhet och mode. Jag bryyyr mig inte om smink, hår och mode. Jag vill se ok ut med minsta möjliga ansträngning. Jag är också övertygad om det snyggaste jag kan bli handlar mer om vad jag gör mån-fre inte vad jag gör fredag kväll. Likväl som det inte spelar så stor roll vad man äter mellan jul och nyår- men är desto viktigare att det blir rätt mellan nyår-jul! :)
Jag vill gärna peppa dig att uppnå dina mål och du förtjänar att nå dem. Du måste bara sortera ut dina mål från dina drömmar. Vissa drömmar passar som just det- onåbara, surrealistiska och man mår bra av att tänka på dem. Men mål- de är SMART'a: Specifika, Mätbara, Attainable= nåbara, Realistiska och Tidsbestämda.
Det krävs att inse vad som måste uppoffras för att uppnå dem. Det kräver motivation, men den får man också mer av nu närmare man kommer. Det krävs att man inser att man kommer nå platåer och motgångar. Vill du springa en halvmara i maj och orkar bara jogga runt kvarteret? Inga problem! Vill du gå ned 7 kilo till sommaren? Inga problem även om det vore trevligare att formulera det målet som att du vill bli starkare och smidigare i kroppen och komma i en mindre storlek.
Börja fundera på ett roligt mål för efter nyår sätter jag igång. Ja jag är redan igång men 2011 börjar då och en ny fas!
Imorgon bär det hem till Stockholm. Fast detta är också ett hemma. Jag vill alltid stanna men nu längtar jag lite efter mina skidor och energin inför långpasset den 30e börjar byggas upp. Vila imorgon också för att låta snuvan avta. Sen kör vi! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar