Följ med..

Mot Triathlon, Tuffa fjäll, solnedgångar och maxpuls!

fredag 17 december 2010

Fredag=Intervaller


God morgon!
Åh det har vräkt ned snö! Lovande inför skidåkningen på söndag. Jag längtar. Det är lite svårt tidsmässigt att komma iväg under veckan men söndag förmiddagar är vigda åt det.
Idag är det fredag om någon missat det och jag ska vara ledig. Det är dock massa lösa trådar och frågor som jag känner att jag vill beta av innan jul så det blir nog lite jobb men med Blackberryn up and running så kan jag iallafall svara på jobbmail hemma.
Ebba ansåg att klockan halv sex var en bra tid att öva och utveckla sina verbala och lingvistiska färdigheter. Försökte få henne att somna om men hon låg bara och babblade så vi gick upp och jag förflyttade mig till soffan och låg där och halvsov. Det såg ut som en tyst tromb dragit fram när jag två timmar senare orkade resa på mig.
Nu har vi ätit gröt och jag har tagit en proteinshake (fortfarande urk men diggar effekten!). Ska ut i snöyran ni ser på bilden.
Dagens tips- är något jag tjatat om tidigare: Intervaller!
De går att göra på alla de sätt. Olika långa, olika hårda, olika många och olika branta. Jag rekommenderar iallafall att minst ett pass i veckan är intervall. Det är oslagbart för att höja syreupptagningsförmågan i musklerna och knuffa mjölksyratröskeln uppåt. Fettförbränningen förbättras också då musklerna blir bättre på att jobba med syre. Vanliga joggpass i samma tempo hjälper inte alls med ded mjölksyran på samma sätt. Jag tänker såhär-med risk för att bara förvirra:
Din kondis är ett gummiband som ligger platt fastnaglat i båda ändarna på bordet . När du gör intervaller drar du gummibandet uppåt, om och om igen. Vad händer? Det tänjs ut, och det räcker längre och längre. Du behöver inte ta i lika mycket heller för att genomföra samma sträcka som tidigare. Snurrigt? Strunt i det, lita på mig, det funkar!
Fartlek är ett enkelt sätt att genomföra intervallträning. Det är lite "spontanintervaller". Som kuriosa kan jag rapportera att begreppet kommer från Sverige, och heter samma sak på engelska. Alla vet väl vad "fart" betyder på engelska? Ja jätteroligt! :).
Gör såhär: Värm upp ca 5-10 minuter. Lyssna gärna på bra musik men var uppmärksam om du springer nära trafik. Öka tempot när du lyssnar på refrängen, eller öka när du kommer till en backe, eller en fin raksträcka. Vad som! Låt det vara spontant och på känsla men känn att pulsen ökar succesivt och se till att det blir så många gånger så du känner dig rejält genomkörd efteråt.
Min uppfattning är faktiskt att när jag är lite trött och bara vill såsa runt så är intervallerna bra träning för att jag måste koncentrera mig. Dessutom känner jag verkligen vilken effekt det har, på senare pass jag genomför. Det kommer du också märka.
Det är tidseffektivt, man får ut mycket träning av ett intervallpass.
Dagens ursäkt för många skulle nog vara vädret:
Dagens svar: Det är jättebra träning för balans och benmuskler att pulsa fram i detta underbara vita. Med dusch och stretch tar ett bra pass 1,5 timme. Det torde du kunna skaka fram!
Ha en fin Happy Funday Friday som mina älskade vänner i Aus skulle säga!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar