Följ med..

Mot Triathlon, Tuffa fjäll, solnedgångar och maxpuls!

söndag 12 december 2010

Förra veckans träning och denna vecka



Är en glad skit idag. Men lite frustrerad. Gillar att bli riktigt trött och hade inte riktigt tid att åka mer än 1 hr o 20 min igår och med stopp för omvalla o dricka blev det nog inte mer än 1 timma effektiv skidåkning.


Kursen den här veckan har gjort det näst omöjligt att träna längre pass så jag är väldigt nöjd med det jag hunnit med, och är laddad för hårdträning denna vecka!


Det blev:

Onsdag morgon 0545-0630 jogg

Torsdag kväll: 10 min jobb och min cirkelträning som jag skrev om tidigare.

Fredag morgon 0600- jogg 43 min med 4 spontana tempoökningar.

Söndag: 13 km skidor med mycket glädje och sång till "September" men inte så mycket cardiovaskulär kvalitet.
Denna vecka siktar jag på:

Måndag: Löp från jobbet till gymet 6 km plus cirkelstyrka

Onsdag: löp hem från jobbet på något sätt.
Fredag: Intervalllöp och bålstyrka/ skidor och bålstyrka.
Söndag: Långpass skidor.
På så sätt får jag in långpass för uthållighet, intervall för mjölksyra och fettförbränning, styrka för att skydda rygg och jobba på mitt sexpack :) och en 6 kilometare bara för att det är så underbart att springa av sig efter jobbet.


Kriterierna för min träning är att det ska vara roligt, jag vill lyssna på bra musik, känna att jag kramat ur mycket upparbetad energi och att jag ska känna att jag blir bättre för varje gång. Det behöver inte betyda att det går snabbare, att jag orkar längre eller mer, men att jag gör det bästa av varje pass. Därför tränar jag inte fler gånger i veckan. Det ger inte mer. Jag vill inte hamna i ett tänk att " jag tar det lite lugnt jag ska ju träna imorgon igen" eller känna att jag inte orkar för att benen är slut efter ett benpass på gymet. Nej jag tränar hårt på det jag valt för just det passet och sen kan jag vila. Jag hinner längta till träningen. Som jag gör just nu.


Dagens hälsotips är att lyssna på lite fin luciamusik och tagga ner!

Du räddar förmodligen inte liv just där du står nu ( om du gör det hatten av!) och med tanke på hur kort och bräckligt livet kan vara, så kan det vara vettigt att, speciellt en måndag, reflektera över vad som verkligen är värt att stressa över. Testa att säga " jag hinner inte, det har kommit så mycket emellan, är det ok om jag gör X och Y senare" Fråga dig själv, men fråga också runtomkring. Jag är otroligt positivt överraskad över vilken positiv respons jag fått på mitt nya beteende där jag säger att "nä jag vill inte stressa så det där hinner jag faktiskt inte". Testa!
Otroligt vacker lussesång i Bonnierhuset idag

Ha en fin luciadag!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar