Följ med..

Mot Triathlon, Tuffa fjäll, solnedgångar och maxpuls!

lördag 25 december 2010

Jullov och långpassens lov!

Känns det som när jag sitter i bilen på väg till Värmland!
Känner mig frisk och kroppen sprudlar av träningsglädje. Körde ett kort skidpass imorse fast jag egentligen inte hann. 45 minuter egotid med fokus på att trötta ut armarna eftersom de är min svaga länk. Bra glid, bra vallat av mig tycker jag! Bra musik i lurarna.
Har tappat muskler den här veckan men det ska tas igen nu. Bara kört korta pass och kroppen har inte testats på varken styrka eller uthållighet. Inte kunnat ta ut mig, inte haft tiden att kvalitetsträna.
Så sugen på långpassens harmoni, låta kroppen jobba på alla växlar. Det är ypperligt på jullovet när man är ledig och har lite barnvakt eventuellt :).
Det är 2 månader till Vasaloppet, tre veckor till Marocko. Synergin av dessa två är armstyrka. Det är otroligt frustrerande att paddla för en våg och inte orka, så nu ska jag träna mig i form. Det är också frustrerande att inte ha uthålligheten att återhämta sig mellan vågorna, och naturligtvis otroligt jobbigt att inte orka njuta av de 9 milen.
Så nu är det långpass som gäller. Komma in i ett flow och ligga där och flyta minst 1,5 timme, men gärna 2 eller mer. Lyssna på podradio.

Men det måste planeras. Och bes om hjälp. Sovas och vilas och ätas ordentligt. Utan tvång strukturera upp lovet för att göra sånt jag gillar.

Även om det låter som jag lever runt träningen så är det mycket annat jag ägnar mig åt. På Solbacka blir det att elda i brasan, läsa ( Drottningoffret av Hanne Vibeke Holst just nu), leka med Ebba, skotta, äta gott och myyycket slappa framför tvn. Men jag är en endorfinjunkie och kommer alltid vara.

Självklart var jag ute o lufsade i tomteluva igår! Runt sjöarna och in på Ica. Men har trassel med bilderna.

Hoppas även du hinner ut på ett långpass av något slag. God fortsättning!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar