Följ med..

Mot Triathlon, Tuffa fjäll, solnedgångar och maxpuls!

fredag 7 januari 2011

2 mil i spåret vrålhungrig och fredagsmys!

Äntligen!

Ebba vaknade halv sju och somnade om bredvid mig och vi låg där till 8. Sen åt vi en brakfrukost som uppladdning för respektive äventyr: För Ebba att som enkom 84 cm lång tampas med snön på dagis och för mig (skulle det visa sig) åka 2 mil på slarvvallade skidor.



Det är en logistikövning att komma iväg på morgonen. Ebba var väldigt sugen på utrustningen. Det var ett tag oklart vem som skulle ha vad på sig. Hon tog på sig pjäxa, mössa och en skidvante och mössan var INTE förhandlingsbar så den hade hon på dagis idag. Hoppas hon såg något...







Kom iallafall iväg till Ursvik som var ganska lugnt. Första milen var helt underbar, tog 10 km spåret och det var som vispad grädde på träden. Såg ett rådjur och hade bra musik i lurarna på min "random" spellista. Hade jag bott i Jämtland nu hade jag inte lyssnat på musik men E4ans avlägsna brus växlat med en T-bana långt bort är inte harmoni. Det är musiken. Efter ett varv tog jag en banan, lade på mer varmvalla för det släppte. Men det hjälpte inte. Hjälplöst halkade jag än hit än dit, så fort det var det minsta uppför fick jag skejta med vänsterfoten ur spåret och har ett blödande skavsår på ena tån ser jag nu men jag känner ju inte sånt där när jag spottar och fräser som Vassberg.
Sen måste jag nog ta bort några låtar på min lista. Eldkvarn i all ära men "Kärlekens Tunga" efter 16 km hundslit gör en mest förbannad!

Nåväl kom i mål men ska till Skidsport idag och köpa surfskor så funderar på att fuska ett tag o köra på tejp. 2 timmar 7 minuter och 157 i snittpuls och ett sunt max på 171.

Rekommenderar verkligen Ursvik. Det är mycket folk ute men de flesta är vettiga (förutom ganska många hundägare). Mycket för barnen att göra och mycket folk att titta på när man åker. Men man får även till partier där man bara är själv under snötyngda furor och det är underbart!

På vägen hem var jag så hungrig så jag fungerade väl kanske lite så som män fungerar ibland, kunde bara tänka på en sak. Sex? Nej mat! Alltså jag hallicunerade fram en Max i Hallonbergen och det finns inte. Åkte förbi och mot Duvbo. Det ligger en Sibyllagrill nära och de har fler än en gång sett mig smacka in mig en 200 grammare men till slut tog (mamma?) vettet över och jag for hem och tillredde detta som jag åt direkt ur kastrullen.
Fräste purjo med zuccini och broccoli och i med en choppad lammkorv, kokade nudlar och blandade. Tror det blev ca 3 portioner och det är SLUTT nu. Mer hungrig. Kanske blir den där 200 grammaren sen iallafall.

Viktigt att fylla på med kolisar och protein efter träning. Långpass tex tar ju de ett tag, och har man ätit frukost och sen tränat på förmiddagen nära lunch och bränt av en 1300 kcal som man kan göra vid 2 timmar skidåkning, då måste man ju fylla på med lunch, men även lite mer för att kompensera för de brända kalorierna. Svälter du efter träning för att gå ned i vikt lurar du kroppen! Då börjar den leta i muskler efter energi till återställandet. Samtidigt är det många som överskattar hur mycket de bränt. Har du varit på ett zumba eller pumppass, eller varför inte medel-friskis. Ja då behöver du inte vräka i dig en dubbel måltid men en banan och något proteinrikt (ägg/kesella/kycklingbröst) är kalas.

Det kan bli både för mycket och för lite av både träning och mat,;balans är nyckelordet som vanligt.

Om du har tid- läs detta som är otroligt intressant ur kost och träningssynpunkt.

Ha en mysig fredagkväll!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar