Följ med..

Mot Triathlon, Tuffa fjäll, solnedgångar och maxpuls!

måndag 3 januari 2011

Ren träningsglädje


Det här inlägget sticker ut hakan. Jag behöver det nu. Det pågår mycket i huvudet och jag skulle legitimt kunna lägga mig på marken och skrika men jag fokuserar på det som är bra, låter det som ger mig styrka växa och stöta ut det som jag redan ältat, vridit o vänt på tusen gånger alla ensamma kvällar på soffan.


Det är en helt otrolig känsla att genomföra ett träningspass i ett rum med massa speglar, som tjej, i detta så-till-leda-pratat-om-utseende-fixerade-samhälle och bara digga läget!

För ett år sen kunde jag inte göra 2 armhävningar på tårna, inte stå i plankan mer än 30 sekunder. Nu gör jag ALLA armisar på tårna, och plankan? 3 x 1 minut nema problema.


Jag är dessutom smartstark- de övningar jag gör som får en del blickar, gör att jag bygger en fighter kropp. En smidig stark kropp med en hård kärna. Jag tränar inte på att få stora muskler, inte specifikt för att kunna pumpa bicepcurls med allt tyngre vikter. När ska jag ha nytta av att kuna lyfta tungt 3 x 10 reps?? Nej snygga muskler får jag ändå. Fokus är ryggstyrka, bålstyrka, lite explosivitet, starka axlar för paddling och stakning och så lite rumpa för vart sjutton tar den vägen?

Jag stretchar noga, vill kunna gå ned i split och spagat fortfarande och vara rörlig i axlarna.
Det är jätteroligt att styrketräna nu. Gymet är lugnt med, mest grabbar, som är fokuserade på sin träning. Jag lyssnar på min ajfån och är i min egen lilla träningszon mentalt.
Får lite frågor vad jag äter och vad som motiverar mig.
Idag har jag ätit detta:
Frukost: Mild lätt youghurt med lite kesella, bran mysli med nötter, pumpafrön, linfrön o gojibär. Många många kaffe med mjölk. Ett äpple
Lunch: Gödkalvsfile (nyårsmat över!) med potatisgratäng med mkt grädde, ekologisk morot ekologisk tomat.
Mellis: En proteindrink och en burk ananas. Kaffe!
Under träningen: En energidryck med bra salter
Kvällsmat: Omelett med spenat, lök broccoli, champinjoner och massa ost. Grov macka med avocado, apelsin. ( jag ställer mig inte och lagar avancerad middag till mig själv med en vild 1,5 åring i hasorna!)
Annietime: Grönt jasminte och väldigt många Dumlekarameller :).
Vad motiverar mig? Inte att bli snyggare. Men för att jag älskar endorfiner, röra mig i frisk luft, i terräng, i fjäll, i vatten. För att jag vill ge den här kroppen det bästa. Vill känna dess styrka, låta den ta ut sig och jobba, för det är det den vill. " Vi är alla atleter, men det är inte alla som tränar" ungefär låter ett ordspråk någon sa. Jag vill vara frisk, stark och ha en reserv med energi och glädje för de svåra sakerna i livet.
Jag kan inte sticka under stol med att jag gillar att, gärna vid ett middagsbord med grabbar som gärna talk the talk men kanske inte walk the walk, droppa att jag sprungit 3 maraton. Ett i fjällterräng. Japp. Sitt på den du.
Jag vill hjälpa andra nå sina mål för jag blir alldeles tårögd och varm när jag ser människor utmana sig själva och göra något de inte trodde de kunde, må det vara vårruset eller vad som.
Gillar att kunna säga att jag är inte annorlunda från dig- kan jag så kan du!
Det här blev ett långt knasigt inlägg! :) Varsågod!
Jag sitter och tittar på OS-krönikan. Det slår an en sträng hos mig att se Anja stampa bestämt med skidorna och ta sig ned för backen efter olyckan. Ta en medalj efter att kunnat ha slagit ihjäl sig. Sån satan-anamma-perkele är så jäkla inspirerande. Tar med mig den bilden som slut på den här dagen.
Sov gott!

1 kommentar:

  1. Gillar ditt tänk! Du har all rätt i att sticka ut hakan och vara stolt.. :)

    Kram!

    SvaraRadera