Följ med..

Mot Triathlon, Tuffa fjäll, solnedgångar och maxpuls!

söndag 2 januari 2011

Ett ski(t)dpass och reafynd


Årets första pass blev inte helt som jag tänkt. Egentligen finns det inga skitpass för något bra har man alltid med sig. Idag fick jag slita hund i spåret. Tanken var 2 mil men var under lite tidspress. Det är bara att gilla läget, jag är småbarnsmamma och såhär kommer det vara.

Mamma eller ej har föga att göra med bakhala skidor. Jag lade på kallvalla hemma och eftersom min hjärna klarar av ungefär 6 saker, 2 skidor 2 stavar vatten och bilnycklar så blev vallan logiskt kvar. Efter cirka 10 centimeters skidande i uppförbacke kände jag att jag hade bakhalt och fick kompensera med att skejtåka och ta i med armarna. Armar = mindre muskler än ben = trötta redigt snabbt. Till detta rekordmycket folk i spåren, med sämre glid än mig, vilket gjorde att jag fick kliva ut i modden för att köra om dem när jag kom susande utförs gjorde att jag tappade momentum. Inget flow whatsoevaaaaa. Men jag var på rätt gott humör hela tiden. Snittpulsen här bredvid varslar om hur hårt jag slet, jag brukar snitta runt 145 på mina skidpass.
Jag stannade inte klockan på mina drickvilor. Ej heller då jag på mina tunna skidor klev ut i moder naturs snödränkta ospårighet för att kissa. Så jag gissar att 15 km tog ca 1 hr 35 minuter. Inte helt enligt plan men ASF temat fortgår med samma fulla fräs så det blir försök 2 på 2 mil nästa helg. Är sjukt impad av Mikaela som faktiskt gjorde det vi planerade, och åkte de 20 km med bravur i Lidköping!


Sen tog jag mitt lilla troll med mig till Stadium där jag hade 3 presentkort att spendera. Jag behöver ett par nya löpskor till våren. Har alltid kört Asicx GT serien men jag har en väldigt neutral fotisättning och GT'n är mer för pronation. Så prövade ett par Asics Gel Stratus som är en ganska lätt sko. Eftersom jag helst skulle vilja springa barfota så känns varje steg mot en lättare mer marknära sko bättre. Tog några joggsteg inne på Stadium och det var love at first step så nu längtar jag ut. Ebba ansåg också att de passade och har dem i hand på bilden nedan och senare på fötterna....




Eftersom jag nu huserar på gym en dag i veckan vill jag ha en topp med inbyggd bh och gärna där jag ser musklerna jobba framför allt på ryggen.
Hittade denna blottiga från Nike och när jag provade ser jag att jag måste köra ett rejääält ryggpass imorgon.
Köpte även en rosa sportbh från Nike.

Har även haft ögonen på denna plommonfärgade nr2-lager top från Soc som nu var till vrakpris. Löparshortsen kanske får vänta till våren! :)




Veckans träning
Denna vecka har jag kört ett styrkepass, ett 1,5 timmes skidpass och ett 1,5 timmes ski(t)dpass.
Det är möjligt att jag gjort något mer men det har jag förträngt i ledighetens Dumledimma! :)

Nästa veckas träning:

Tiden är alltid mitt aber men nu är det kortvecka på jobbet och det ska jag utnyttja. Jag känner att det saknas intervaller, styrka och smidighet. Jag vill ha revansch på skidpasset och jag måste fortsätta med långpassen. Jag kör 3 veckor i stöten och nu med förkylning och magsjuka i bagaget är det 2 veckor till Marocko jag har att spela på. I Marocko blir det surfing, morgonlöp och yoga. Jag behöver få upp styrkan och uthålligheten i långa ryggmuskeln, erector spinae som jobbar hårt när man ligger och paddlar.
Således:
Måndag: Styrketräning på gymet med fokus på rygg och bål och ben. Och armar, eh ja vi kör hela kittet! Det ska göra skönt ont överallt.
Tisdag; Vila med lite promenad
Onsdag: Morgonjogg ev lite yoga. Öva upphopp hemma. (upphopp på bräda! :))
Torsdag: Intervaller i backe
Fredag: vila tror jag...
Lördag: Ska instruera spinning så slänger in lite smidighetsträning på gymet
Söndag: Ett långt underbart trevligt skidpass på 2 mil! Basta!

Nu tycker jag ni hör av er om ni vill genomföra Kungsholmen runt. Vi är redan ett gäng och det är absolut inte alla som är vana löpare. Pepp och råd och träningshjälp hela vägen utlovas!

Ha en fin vecka! :)

3 kommentarer:

  1. God fortsättning!
    Hoppas det blir rätt valla i Vasaloppspåret!

    Har du sett att Anders har en hemsida med träning och diet tips. Gå in på www.rattpt.se

    Kram och lycka till!!!
    Monica

    SvaraRadera
  2. Skulle gärna vilja hänga på Kungsholmen runt :) Give me träningstips! Springer vääääldigt sakta för tillfället :/ (som vanligt) Kram K

    SvaraRadera
  3. Jag kollade Monica, snygg sida. Jättefin sida, vad roligt att han startat eget! Häftigt med Iron Man också. Det har jag också tänkt göra någon gång. Jag kör lite oglamorösare stil ;).

    Kristin- ITS A DEAL! KLART du ska springa, jag hjälper dig.

    SvaraRadera