Följ med..

Mot Triathlon, Tuffa fjäll, solnedgångar och maxpuls!

onsdag 2 februari 2011

Äventyr i vardagen

Det är SillySeason i revisionsbranschen. Otaliga övertidstimmar och midnattsjobbande ackumuleras. Tusentals maskinproducerade koppar kaffe i anonyma plastmuggar ska drickas. Det ska stressas, vridas och vändas.
Jag ska vara med i detta, på ett litet hörn. Jag har tagit på mig ganska mycket jobb som genererar massa kunskap, inspiration och nätverk. Jag tycker det är roligt men det kostar.

Det kostar tid från min dotter. Det kostar, för jag har en gång varit utbränd och har ingen marginal att leka med. Klarar inte av att pressa mig mentalt och fokusera på en skärm i många timmar i sträck.Det första som försvinner är namn och det är otroligt pinsamt men när jag blir trött så glömmer jag vad folk heter. Folk jag känner.

Jag har avslutat min första revision denna säsong. Det har varit så roligt, för jag granskar ju en organisation jag är intresserad av och känner för. En stor svensk biståndsorganisation med fantastiska engagerade medarbetare.

Jag kände att jag så väldigt mycket saknade känslan av löpande fötter och med lite pyssel och fråga om jag fick låna duschen hos kunden så fick jag till att springa dit idag.

Inte helt säker på vägen. Säker på att det med min jämförelsevis usla form var för långt att springa ut till Gärdet från Sundbyberg innan frukost med en 9 timmars dag framför mig. Säker på att jag ville springa i Hagaparken.

Lämnade en påse med kläder och handduk dagen innan. Låste in datorn i ett kassaskåp där.
Gick upp som vanligt vid 0600 då både den digitala och levande väckarklockan väcker mig i någon sorts outgrundlig symbios.
Drack kaffe och åt ett ägg vid 06.30. Tog bussen fram till Frösundavik där jag vid tillfällig förvirring började springa längs Frösundaleden och således var på väg in i en rondell för bilar.
Tänkte om tänkte rätt och sprang över gångbron till Hagaparken.
Där såg jag det här! Och med Deathcab for Cutie i öronen var jag bara tvungen att skutta ut i det vita- isiga visade det sig!
Sen sprang jag upp mot Haga Forum. Vidare förbi Wennergren Center och mot Valhallavägen där otaliga bilar med en person i varje köade. Hade en ambition om att komma av V-h-vägen in på småvägar men fick ett flyt och rullade på. Förbi Tekniska Högskolan med svåra människor som klev av bussen. Förbi Stadion vid Musikhögskolan med människor med mer skäggväxt än på förra stationen, mindre skepparkavajer, mer palestinasjalar.
Igenom Svensk-Tyska skolan och över något fält som var Isigt med största I! Sen nedvarvning och framme.
När jag knackade på hos kunden hade de ett möte med en massa gäster från ett stort bolag. Fick frågan i dörren om var jag skulle, med outtalad road fundersamhet. Förklarade att jag var revisor här och blev insläppt. Någon frågade vem det var, konstaterande att jag nog inte skulle vara med på mötet.
Nej det var bara revisorn svarade hon som öppnat dörren med ett skratt! I träningskläder och ryggsäck, svettig och röd! Den bjuder jag på.
Var glad och varm hela dagen och det kändes som ett litet äventyr att skutta fram över ett snöfält i soluppgången mitt i självaste fjollträsk! Mer sånt!
Och vad är det som behövs? Jo- lite packplanering- och en sån här!
En löparsäck. Denna har en väldigt speciell historia som jag ska berätta senare. Den bär på mycket minnen och känslan av den på min rygg ger mig styrka. Jag pular ned det mesta i den och använder den frekvent som handväska. Gillar looken skarpt. Gärna till stövlar och pennkjol och kavaj.
Testa!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar