Följ med..

Mot Triathlon, Tuffa fjäll, solnedgångar och maxpuls!

måndag 28 februari 2011

Mål i mars

Jahaaa då var februari över. Det är mars imorgon.

Jag lever verkligen för dagen, och veckan, men gillar att stanna upp, titta långt över horisonten och se hur vägen ser ut dit. Vad ska jag göra idag- imorgon- den här veckan för att nå mina mål? Är det något jag måste offra? Är det värt det? Njuter jag?

Ja man måste offra något oftast. Det är oftast värt det. Jag njuter varje dag.

Mitt mål är som mina initialer- Alltid Ständig Förbättring. I mitt huvud blir jag inte äldre fysiskt, jag blir starkare och friskare för varje dag- med sina bakslag.

Målet- det stora målet- är att bli det lyckligaste, friskaste och starkaste mentalt och uthålligt jag kan. Det stora målet är även att leva varje dag som om den var nästan den sista. Få in alla de komponenter som gör mig glad och stark- varje dag. Kärlek. Sömn. Mat. Produktivitet. Frisk luft. Rörelse och ökad puls. På veckobasis ska det gå ihop så att jag känner mig stärkt och glad- på alla plan.

För att få till det går det inte att lägga sig på soffan och trycka runt bland kommersiella kanaler tills klockan är 2 och sen vara sömnig på jobbet dagen efter. Det går inte att strunta i att laga mat och köpa färdiglagat. Det går inte att sova bort lediga dagar. Det går definitivt att vara spontan och ta sig ett glas vin och en svängom på ett dansgolv-bara ramen finns där och funkar och man håller sig till den. Ramen måste vara något man trivs med. Är det godare med pizza än rårisfräs med keso? Just för sekunden ja- men inte en kvart, timme, dag, år senare. Igen- tänk långsiktigt. Går det att unna sig en pizza och sen en stor sats chokladbollar när man är stark och frisk? Jajemen!

Det jag funderat mycket på över helgen är just det här med att våga spänna bågen. Mina nyårsplaner handlade om att jag skulle våga bli starkare och friskare, och lite snyggare kanske? ;) Som en trevlig bieffekt! :). För att uppnå detta krävs det lite mer.
Alla som känner mig vet att jag äter hela tiden, stora portioner. Det funkar för jag har bra förbränning men skulle jag bara skärpa mig lite med volymerna under veckorna, äta lite smartare och springa lite längre- så skulle jag nog nå flera av de kortsiktiga mål jag har. Springer jag längre och hårdare blir jag snabbare på 21 kilometer. Springer jag längre och blir lite lättare- blir det lättare att bära mig själv på + maratondistanser.

Är jag nöjd nu? Ja jag är nöjd med mig själv. Jag har inte kunnat lägga mer fokus på hård träning med tanke på allt annat men nu känner jag att jag är förbi det värsta. Jag vill se om jag kan bli bättre för jag mår så bra av utmaningar! Vad offrar jag? Aldrig i livet den låda med cocostoppar jag unnar mig varje vecka. Eller chokadbollar då och då. Aldrig att inte äta stora portioner. Aldrig att lägga för mycket tid så Ebba eller någon annan drabbas- 4 ggr i veckan är det jag rimligtvis har till träning.
Men jag ska ta bort det här skåpätandet som jag gör på kvällarna. Det är popcorn, mackor, dip, mysli osv osv. Som blir kalorier som skulle sitta bättre annan tid på dygnet.
Jag ska norpa till mig lite mer tid till varje träningspass. Jag unnar mig att springa lite längre.

Ska testa så gott det går under mars månad. Öka på långpassen i löpningen. Köra intervaller igen. 20e mars är det 2 sjöar runt på 16 km som blir en bra formtest. TEC är 9e april så 14 dagar innan ska det in ett +4 mil pass. Som är en distans jag inte direkt kan kliva upp på nu så ska sikta på 2,8 mil på fredag. 3,2 mil nästa helg. 3,7 mil veckan efter och sen ett maraton runt den 25e mars.

Känns rimligt. Jag är skadefri och det är lite mer än de 10% som är rimligt att öka dosen med men jag känner min kropp, den är har sprungit 4,2 mil 3 gånger tidigare och kommer inte kollapsa. Jag lägger till 4 km i två veckor, sen 5 km. Det motsvarar ca 25-35 min längre löpning varje vecka och det fixar både skallen och mina ben. Och min spellista! :).

Idag körde jag styrka på gymet- var ett tag sen jag var där en måndag och hade saknat det!
Körde superset (2 övningar efter varandra som man växlar med varandra): Latsdrag-chins-lat pull down- armhävningar-squathopp, utfallsgång på trappa-axelpress med stång-ryggresningar-planka och " russian twist" eller vad det heter. Känns bra!

Är inte helt säker på varifrån jag fick känslan att denna vecka var "lugn på jobbet" för det är den INTE! Men jag skriver mina lappar och jobbar en timme när trollet har somnat. Tar kort lunch och struntar i lull-lull. Det ska gå det här med. 8 veckors ledigt i sommar ser riktigt ljust ut! :)

Sköt om er och ha en fin vecka!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar