Följ med..

Mot Triathlon, Tuffa fjäll, solnedgångar och maxpuls!

tisdag 8 februari 2011

Meditera mera

GOD MORGON!

Idag rullar allt på igen i post-lappens vecka. Jag hann med ALLT jag skulle igår kväll och ändå somna innan 23.00.
Jag, dataväska, träningsväska med frukost lunch o mellis, en soppåse och Ebba i vagn med väska rullade ut i sörjan som Bore ordnat under natten redan 0645 och var ute hos kund 0800! Heja! Bra början på dagen. Fick en god stund på bussen att prata med en fin vän och andas lite med hela magen.

Senast igår imorse hörde jag på P1 ( min favoritkanal- alla kategorier....eh utom musik...) om effekten av meditation.


Det visade sig att det hjälpte effektivt mot stress. På något sätt reparerar sig hjärnan efter det som stresssen förstör. Jag tror helhjärtat på detta. Jag vet hur det känns när det är som att alla kopplingar i hjärnan har bränts sönder.


Genom meditation uppnår du fantastiskt många hälsoförmåner. Du kan dessutom rikta meditationen till det område i ditt liv som behöver stöd. Sova bättre, äta bättre, stressa ned,, få klarhet i ett beslut, etc. Du kommer närmare dig själv, din rytm.


Här är en meditation du kan testa om du behöver sova bättre. Ge den tid att börja funka!


1)Sätt dig bekvämt- du behöver inte se ut som en indisk guru- kudde under rumpestumpen funkar. Snyt dig först!

2) Sitt och känn hur det känns att sitta just där, just då, koncentrera dig på bara just det.

3) Blunda och fokusera på en punkt ungefär ovanför näsroten

4) Låt vänster hand vila i knäet med tummen mot pekfingret

5) Låt höger tumme täppa till höger näsborrre och de resterande fingrarna peka rätt upp.

6) Andas in långsamt genom vänster näsborre och låt buken häva sig.

7) Växla grepp- täpp till vänster näsborre med fingrarna och andas ut genom höger.

8) Andas in genom höger igen- täpp till med tummen- andas ut genom vänster.

9)Fortsätt- kanske 10-20 gånger. Det kan bli lite snurrigt.

10) Avsluta med att andas vanligt några gånger.

11) gå och lägg dig!



Nästa gång blir det inget snosande- då blir det rapport från Jonas Coltings föreläsning! Peppad? YOU BET! Jag har med träningskläder för hans löpteknikdel och tänkte sen springa hem.

Tills dess- ha det så bra!

2 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  2. Ahh, Nadi Shodhana, the sweet breath. Underbar andningsteknik! :)

    SvaraRadera