Följ med..

Mot Triathlon, Tuffa fjäll, solnedgångar och maxpuls!

onsdag 9 februari 2011

Föreläsning av Colting

Fick en snilleblixt ute hos kund. Om jag ändå ska byta om till Coltings föreläsning- kan jag lika gärna göra det ute på Östermalm och springa en runda? Min snälla kollega tog min dataväska tillbaks till kontoret.

Snörade om vid 16.30 och sprang förbi KTH upp till Sveavägen. Försökte hitta en backe att köra lite intervaller i. Sprang Surbrunnsgatan som ju är ett skämt av backeklass men jag är INTE i form för intervaller så pust och flås ändock. Knegade vidare Odengatan bort och använde sluttampen av Tomtebogatan sen runt ner mot Rörstrandsgatan och upp igen 3 varv. Blev totalt ca 35 minuters effektiv löpning. " Bra träning är den som blir av"


Sen till kontoret där folk var samlade för att äta innan Jonas Coltings föreläsning. Om du inte vet vem han är, kolla här . Han har vunnit Ultra Man på Hawaii 2 gånger. En tävling som kräver otrolig uthållighet, mental styrka och förberedelser en masse!

Jag har läst många av hans artiklar, hans båda böcker och följt hans blogg och har fattat otrolig beundran för hans dedikation till sin sport, träning och renlevnad. Jag har undrat över hur mycket pengar han får från Red Bull som florerar på mycket av hans utrustning. Jag fattar att man kan dricka Red Bull på tävling utan att det betyder att man förespråkar det i daglig kost. Men undrat.

Skrattat och hållt med i de flesta resonemangen och försöker anamma dem i min vardag efter som de stämmer med det jag läst och testat.

Men undrat- om han likt vissa andra människor som når framgång, kanske tappat lite ödmjukhet inför "oss vanliga dödliga". Undrat om han kan hämta upp oss och inspirera oss från den snittnivå som gruppen åhörare idag utgjorde. Några springer inte alls, några tränar pass och springer kanske 1 mil och ser det som en stor utmaning- och det ska det få vara! Några satsar högre och är vana att träna och ville bolla ideer.

Han lyckades inspirera. Han lyckades få oss att skratta. Men han lyckades i sin iver att framföra sitt budskap också avbryta några som så gärna ville få något sagt. Vi hann inte testa på hans löpktekniker han visade och det kändes lite snopet!

Men sammanfattningsvis så visade han hur han brinner för det han gör och tror de flesta verkligen tog till sig budskapet. Inte att köpa allt han säger- utan att kolla upp det själv! Vad är sant?
Jag ska resonera vidare om det i fler inlägg men summan av kardemumman som jag tar med mig och tolkar och försöker efterleva i min vardag är- köp inte lögnerna! Tro inte att mataffären har din hälsa i intresse. Tro inte att det som säljs där automatiskt är mat!
Tro inte att Nike/Adidas/Reebok etc etc vill att du ska springa effektivt och ergonomiskt- de vill sälja skor till dig! De vill att du tror att du ska ha den dyraste- och att du ska tro att den slits ut och ska bytas ofta.
De vill att du köper deras image- gärna med tillhörande applikationer och t-shirts där du skriver till en personlig slogan under deras swoosh. Att du anammar deras budskap...som vad det än är... betyder KÖP AV OSS!
Just det att vi varit jagare/samlare i flera tusentals år, ätit då det fanns mat, kött, nötter bär och levt barfota och rört oss i naturen-till att snabbt på några generationer ställa om till skor, framåtlutat jobb, TV, tillsatser, transfetter, kolhydrater i överflöd, punktinsatser för hälsa, pulverdieter och alla bokstavskombinationer du kan tänka dig gällande olika dieter. Samtidigt ökar diabetes och hjärt kärlsjukdomar och fetman likt en pandemi...kan vi inte se att det är något som är fel?????
BACK TO NATURE AND BACK TO BASICS säger jag!
Nästa gång ska jag skriva om Bosön- utan BH! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar