Följ med..

Mot Triathlon, Tuffa fjäll, solnedgångar och maxpuls!

torsdag 10 februari 2011

Hälsa- ingen quick fix! och 20 nya goda vanor



Hälsa-alla vill ha det, men många vill inte jobba på det. Hälsa innebär balans mellan vila, näring, och rörelse. Men även att må bra mentalt. Mår du bra mentalt, i relationer och i självkänsla- så kan du slarva lite med något av det andra- ett tag! Men mår du inte bra mentalt så måste du verkligen stödja dig själv genom att ta hand om din kropp med vila, rörelse och bra mat.

Meeeeen...det finns ett helt etablisemang där ute som spelar på vår önskan att fixa till det som haltar på en gång.

Såg den här löpsedeln idag. Jag sjunker inte så lågt att jag faktiskt läser denna "tidning" men gör en kvalificerad gissning att man ska gå till doktorn och få ett piller?

Men det är mer sannolikt att ämnesomsättningen är ur fas/dålig/låg-på grund av ens livsstil. DÅ blir man fet och trött.

Nya vanor
Jag tänkte att det är vecka 6 nu! Om 20 veckor är det midsommar. Det är en alldeles lagom tid att börja med en ny vana, varje vecka. Då har man tjugo nya goda vanor som man inte tagit till alla på en gång och sedan gett upp allihopa. Utan 20 nya vanor som fått ta en vecka att sätta sig var.
Målet är att: 1) sova bra 2) äta bra 3) röra på sig 4) må bra mentalt. Man kan nog gå ned några kilo- och inte gå upp dem igen också. Det är mitt mål. Aldrig mer pendla i vikt. Aldrig mer punktinsatser. Äta bra och nyttigt och ha utrymme för sockernjutning när det suget slår till.

Nummer 4 är ju väldigt individuellt. För mig handlar detta hela tiden om att gå på hjärtats kompass igenom varje dags djungel av känslor och intryck.

Jag kommer ägna ett inlägg varje vecka till en ny god vana- som ett tips- men även för att jag själv ska ta till mig det.

Så det här är vecka 1

Varje bra dag, börjar med en god natts sömn. Så första veckan ska handla om att lägga sig i tid. Alla har en individuell klocka. Men vi behöver sömn. Och tiden före midnatt är enligt ayurvedan då kroppen reparerar organen. Jag vet att jag vaknar som mest utvilad när jag somnar klockan 22-22.30.

Så första veckan är den goda vanan att unna sig att lägga sig lite tidigare. Ta med en bok och lägg dig bekvämt i sängen, gärna i ett lite svalare rum. Andas djupt och bestäm dig själv för att släppa dagen. Skriv ned det du inte kan släppa på en post-it och vet att du kan ta itu med det imorgon

Nu ska jag inte säga så mycket eftersom denna vecka är lite speciell. Jag kommer inte somna 22.00 idag för jag måste jobba ikväll. Men det som är det goda med goda vanor- är att när man har dem, så gör det inte så mycket att avvika då och då. Kroppen fixar det för att normen är att du stärker dig själv på alla områden.

Ett litet i-lands aber jag har nu är att jag inte varit hos frissan på 6 månader! Och vad gör jag- jo jag tar en papperssax och klipper bort det som är risigt. Utan att mäta och titta så noga. thank goood for hårklämmor.

Jag är lyriskt över snön som faller ute. JIPPI! Nu vill jag ut och springa. Har funderat hela dagen under vändorna till kaffemaskinen på när jag ska hinna det imorgon. Det får bli tidigt, tidigt. Ett lugnt långpass i massa snö. Går jag upp 05.45 kanske jag kan få till strax över en timme iallafall innan jag måste till jobbet. Det är ju 1 timma kortare än jag tänkt- men man gör vad man kan!

Sådär nu är det in i databasen igen som gäller och dokumentera-mera! :)

Trevlig kväll

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar