Följ med..

Mot Triathlon, Tuffa fjäll, solnedgångar och maxpuls!

torsdag 3 mars 2011

God vana 3 och 4...ihop...och veckans träning..och sånt

Hej på er i solen!

Söndag idag... haft en härlig helg trots att jag har ont i ischias och hela bäckenet känns snett! Jag halkade till på den förädiska vårisen och eftersom mitt bäcken redan är lite kaiko blev det superkaiko. Ont gör det men det är inte mycket att göra åt saken. Får försöka stretcha mer i veckan för jag har inte, tar inte, tid till kiropraktorbesök nu.

Jag missade ju goda vanan #3 förra veckan- men ni får 2 nu! :)

#3- Drick inte tomma kalorier

Drick vatten. Drick inte massa juice, saft, cola etc av vana. Unna dig något du tycker är riktigt gott men förstå att vätska inte mättar på långt samma sätt som mat. Dricker du tex ett glas juice om 2 dl per dag 5 dagar i veckan och byter det mot vatten- så spar du dig själv på både socker och 400 kcal du kan äta istället. Undvik light-drycker som inte innehåller näring- utan låtsasämnen.

Fryser du- drick inte kallt vatten- koka och drick varmt. Det låter kanske inte så gott- men det är en vanesak- jag tycker smaken nu är lenande och tror att det hjälper mig hålla mig frisk. När jag åker skidor har jag varmt vatten (inte hett!) i vätskebältet. Börja med citron i om du är känslig för smaken. Det är snällare mot magen att dricka varmare vatten- vi är ju 37 C på insidan. Under träningspass tar kroppen upp kroppstempererat mycket snabbare än kallt, jag låter alltid vattnet slusha runt i munnen innan jag sväljer om det är kallt för ibland kan man få knip. Grönt te på är fullt av antioxidanter och kaffe funkar bra mot demens. Sover du dåligt så undvik kaffe på senare delen av dagen.


#4 Hitta en extra tidpunkt för frisk luft och rörelse

Inte så svårt som det kan verka- och mycket mer motiverande nu när ljuset kommer. Är det att kliva av tåget/bussen/tuben tidigare eller kliva på senare- ta tid på lunchen att gå ut och röra på sig eller byta fikat med kompisen mot en promenad- hur som helst finns det alltid chanser i veckan att vara utomhus mer och röra sig mer. Det ger en endorfinkick och bränner kalorier- samtidigt som du kanske får något gjort! Synergier är ofta lösningen på "jag har inte tid".

Veckans träning och nästa

Jag är väldigt nöjd med den här veckan, med tanke på allt. Bra kvalitet- vilket krävs när man jobbar mot bättre form.
Måndag- cirkelstyrka
Onsdag- 9 km tempo
Fredag-26 km långpass
Lördag- 1 mil med 3 backintervaller med högre tempo

Nästa vecka-
Måndag- Styrkecirkel och sen vickar jag spin. Tänkte springa men måste ha med datorn hem och springa med den på ryggen är jag inte sugen på....
Onsdag- Springa så långt jag hinner efter jobbet- enda chansen till långpass av något slag.
Tors-fre är jag på kurs- hinner ingenting
Lördag- vickar spinning kl 10- har barnvakt från morgonen så tänkte försöka klämma in ett löppass innan.
Söndag - barnvagnsträning :)

Det är saker som ska vara klara på jobbet (årsredovisningar som fler än en person ska skriva på tex), ett halvårsuppskjutet möte på banken som bara måste bli av, föräldramöte på dagis och så en två dagars bortakurs på det. Och så har jag lovat vicka på gymet- 2 gånger. Ja jag får skylla mig själv. Ebba har blivit förkyld för första gången sen hon började dagis också men pappa hennes tar imorgon.
På lördag ska jag träffa min bästis-det går och vill jag inte rucka även om spasessionen på Centralbadet fick bytas ut mot att hon kommer till mitt spinnpass och så bastar vi på gymet :).

Ser inte fram emot en stökig natt med en hostig och rosslig liten tjej. Har en stor dag imorgon som slutar när jag vickat färdigt spinn vid 19.00.

Såna här veckor som kommer handlar om att komma ihåg vem det var som sade ja. Som inte sa nej. Som inte räknade ut att det skulle bli för mycket. Sen komma ihåg att en del saker- kan jag inte göra något åt att de händer. Men jag kan välja hur jag hanterar det när det blir för mycket. Jag får be om hjälp. Vara svag. Inte orka. Det har jag väldigt svårt för. Men nu är det jättetufft några veckor till och jag klarar inte av att leverera 100% på alla fronter. Jag måste bara fatta det. Det är så frestande ibland att lägga sig på backen och skrika att det är orättvist att det är såhär och ibland är jag sjukt melodramatisk i några minuter. Jag skulle passa in i Solsidan som en extrakaraktär.

Jag tycker synd om mig som med mitt onda bäcken måste åka till Ica Maxi en söndagkväll och byta felköpta blöjor, panikhandla mat som jag inte känner att jag har råd med (fast jag är en av de 4% rikaste i världen- och du med!). Sen är jag putt för jag inte hinner träna så mycket som jag vill, inte hinner till frissan, fixa naglarna, vara snygg o piffig. Träffa mina vänner, rädda världen och spela gitarr för Ebba varje dag.
För att jag har ett liv där jag klämmer in så mycket andra fantastiska saker så vissa inte får plats och då ska jag bara släppa dem! Eller om jag störs av det, inse att då får något annat försvinna.

Jag är så mycket bättre på det här- än jag någonsin varit. Men singelmamma- är fortfarande nytt och läskigt. Men vet ni vad- det är stärkande också. Att få känna sån otrolig kärlek och sånt stöd från de runt omkring. Familj, vänner, jobbet. Jag är på god väg att bli den lyckligaste jag kan bli. Den starkaste.

Så nästa vecka, och du som ställer dig ivägen och undrar om jag verkligen ska orka- watch and learn!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar