Följ med..

Mot Triathlon, Tuffa fjäll, solnedgångar och maxpuls!

måndag 28 mars 2011

Mina favoritmuskler och mål med träningen

God morgon! Vit och vacker är världen utanför. Här VAB'as det och försöks jobba lite. Jag vet inte om jag kommer komma iväg till kvällens löpträning på jobbet men det går att lösa styrka och motion på andra sätt! Mina grejer från Expedition Åre hade inte kommit! Men vi går dit idag på ett nytt försök! Blogglistans 3 nästa punkter är som följer:
1) I min träningsväska 2) Favoritmuskel 3) Mål med träningen


1) Jag duschar ju inte på gymet när jag väl kommer iväg dit. Så min träningsväska- som är min Salomon löparsäck och är min handväska vissa dagar- innehåller oftast ombyte för att springa hem, med en extra tröja och Compeedplåster jag fått från min kompis Carolin. Sen har jag ofta en matlåda, och ett mellanmål med mig. Inte så dramatiskt.


2) Favoritmuskel. Det får nog bli en topp 3! 1) Hjärtat- förstås. Mitt starka hjärta som har något "nod-fel" där AV- noden går åt två håll och ibland skenar som ett expresståg utan anledning. Inget farligt. Men vissa dagar känner jag att "det är en sån där dag" och då gör jag inga ryckiga rörelser om jag inte måste. Träning och lugn och ro hjälper- alkohol och stress gör det värre. Har börjat lära mig sen jag fick diagnosen 2003 att hantera detta "fel". Inget jag tänker på i vardagen förutom när jag anmäler mig till lopp och ska skriva om hälsotillstånd eller liknande.

2) Bålen. Denna fantastiska matris och kors och tvärs av muskler som skyddar resten av kroppen. Som sträcks något förbövligt vid en graviditet. Absen som blir som slappa strängar efter 9 månader. Hur det går att stärka upp och tighta till det igen, med ett litet rutsystem som lurar under kanelbullehullet :). Underbart!

3) Serratus Anterior- även kallad hajmuskeln. Titta på duktiga surfare- den syns som 3 tänder på varsin sida om revbenen. När jag känner den muskeln betyder det att jag har surfat och paddlat som en idiot. Kärlek.


3) Mål med träningen . Svårt! Det är så naturligt för mig att röra på mig. Träning är ett spann av rörelser, helst utomhus som sträcker sig från maxpulsprestationer till att jag går med barnvagnen. Så målet med att röra på sig, är att må bra! Att hålla mig frisk, glad, stark för att orka med att göra det som jag vill. Målet med att träna hårt är att nå ett prestationsmål. Som mindre och mindre kommer att handla om tid tror jag. Och mer om att ta mig distanser och njuta under tiden.

Jag har inga tidsmål för mitt 5-mila lopp. Målet är att genomföra och krama ur allt ur kroppen på slutet. Hur lång tid det tar struntar jag i. Jag tränar i en viss fart för att bygga orken men första gången jag springer en distans finns aldrig ett tidskrav.

Inför 1/2maran har jag en tidsplan- det är för att jag redan sprungit 2 halvmaror och 3 maraton och på de distanserna blir utmaningen att springa fortare. Jag är verkligen inte snabb, och är inte direkt intresserad av 5 km och 10 km lopp, jag har inte "fast-twitch" fiber och tränar inte "tröskelfart", är inte snabbare på 10 km än på 20 känns det som. Så förutom det sociala så ger det mig inte så mycket. Det går inte att vara bra på allt och det är skönt att veta vad man vill!


HA EN FIN MÅNDAG- det är bästa dagen-

hela veckan framför oss att göra bra, vettiga, galna, roliga och goda saker!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar