Följ med..

Mot Triathlon, Tuffa fjäll, solnedgångar och maxpuls!

tisdag 8 mars 2011

Internationella Kvinnodagen

Igår gick mina tankar till mina stora idoler vad gäller människors rättigheter- främst Shirin Ebadi, Aung san suu kyi, modiga humoristiska Parvin Ardalan och så många många fler.
I krigets Kongo-Kinshasa finns det kvinnor som sett sina barn och män mördas, och sedan våldtagits och misshandlats- och kanske blivit gravida. På fantastiska Panzi Sjukhuset kan dessa kvinnor få hjälp efter det ofattbara de varit med om.

Jag har inte fått lön än för mina spinnpass (för jag har glömt skriva upp mig!)- men det är hit pengarna ska gå på något sätt. Jag ger redan till SOS-Barnbyar och Unicef.

I Sverige så handlar att bli mamma ofta om höga förväntningar om en fantastisk upplevelse där vi vrakar och väljer i diverse smärtlindring och holistiska hjälpmedel. Går på andningskurser och skriver förlossningsbrev- jag med!!!

I fattiga länder är mödradödligheten hög. Den minskar- men det torde fortfarande vara helt oacceptabelt att vi här i Sverige i de flesta fall bara behöver oroa oss för en utdragen förlossning med stor smärta, när våra medsystrar runtom i världen, kanske får föda om de har tur, på en hård brits, utan tillgång till basal sjukvård. Tänkvärt.
Igår när jag fick lugna min annars ybercoola trollunge som vaknade av hosta så låg jag sen i mörkret och läste min blogg bakåt i tiden. Det är roligt att se vad planer man haft- som blivit av och ändrats och vad som tillkommit.
Boostad av Running Sweden utmaningen var jag så sugen på långpass idag. Men tre nätter i rad utan bra sömn gör liksom att jag inte orkar peppa mig själv för 3 mil. Vab'et igår gör att jag måste jobba undan idag inför kursen så tiden finns inte. Vi får se vad det blir men 15.00 bryter jag i em för 2 timmar ego-mamma-tid-träning så får vi se vad det blir.
Kommer ändå vara toktrött ikväll, men får jag 2 timmars löpning så kommer jag vara trött- och glad. Och rik. För rikedomen just nu är träningen. Den ger tusenfaldt mer tillbaks än vad den tar.
Njut av solen!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar