Följ med..

Mot Triathlon, Tuffa fjäll, solnedgångar och maxpuls!

måndag 28 mars 2011

VAB och grädde mot huden

Härlig måndag! Så värt att ha en ledig dag även om jag jobbat lite pö om pö när jag inte stoppade Ebba från bus. Träningen idag blev intressant... Satte Ebba i vagnen, tog min 8 kilos hantel, vantar och gick ned till vår lekpark. Den är utanför dörren och där ligger även Sundbybergs IP- där massa grabbar tränade på konstgräs. Ebba ville ut på plan- go girl! Eller kolla närmare på grabbarna? Sno en boll? ANYWAY. Jag körde armhävningar, planka, jämfotaupphopp på bänk och rodd med hanteln. Inget pass som går till historien så ska försöka få till ett styrkepass till denna vecka. Innan dess hade jag kastat mig över paketet från Mattias på Expedition Åre med Falkekläder. Jag hade ingen aning om att kläder kan sitta så skönt. Just nu sitter jag i ett par långjalingar som jag tror jag kommer vilja bo i. Funktionströjorna är som grädde mot huden. Det är stretchigt där det ska vara töjbart och det känns som att ha en andra hud på kroppen- som samtidigt är lätt och transporterar svett. Jag fick- ett par långa tights med en långärmad "Ergonomic Sport System" tröja i snygg röd. Kolla mina lår- ska jag inte börja med 400 meter ändå? ;). Jag är supernojig med passformen på tights- det är därför jag alltid ses i mina MXDC tights för inga andra duger- men ohlala de här sitter som en smäck! Känns tunna men ändå inte genomskinliga och med ficka bak. Me love redan. Vadå ett par tights? Ja men många långa löppass framför mig gäller det att de få pinaler som är med på resan fyller sin funktion och inte retar/skaver/hasar ned/ etc. Sen fick jag två par korta tights och en kortärmad funktionströja. MUMMA! Materialet känns som pansar i silke och man ser stark ut!

Under det här mycket mycket avancerade photo-shootet blev det illa tydligt hur risigt mitt hår är. Och hur vita mina ben är. Hur fula mina fötter är.



Men det jobbar vi på sen! Nu ska de här grejerna testas på onsdagens löppass. Revansch för igår ska jag ha!


Måste bara kommentera märken. Jag var inne på Stadium igår och vandrade i gångarna med siffror på golvet bland alla dessa märken, Nike, Adidas, Reebok, Puma. De har inte bara kläder på galgar som är snygga. De pumpar ut någon sorts livsstils och attitydpropaganda som vore de ett parti inför riksdagsval. Håller på och lägger någon sorts värde i loggan på folks träningskläder. Lägg ägg!

Nike hade någon grej där man skulle skriva på en t-shirt vad man har för mål- eller står för eller vad det var. Under deras swoosch förstås, som någon köpt soldat i kommersens armé. Adidas är "all in". (Som alla vet betyder att man går ut och tokfestar till man stupar! :)). Frontar Beckham och Kate Perry. De kostar. Och pengarna rullar in.


Jag tror inte någon om de tänker efter är så naiv så de inte förstår att reklamarna på dessa giganter till bolag, lägger mest krut, om inte allt, på att komma på snärtiga slogans och bilder och knyta an modeller som attraherar flest köpare. Det är inte så att de vill kommunicera något speciellt budskap som de skulle kämpa för- de vill bara att du ska tro att du får den där attityden och styrkan om du har deras grejer. De skulle snabbt byta approach om det skulle sälja mer att marknadsföra sig på ett annat sätt.


Jag har några plagg av det ena eller det andra märket. Men jag ogillar starkt egentligen märken som försöker sälja på mig något mer än ett funktionellt plagg. Jag tror när man väl börjar träna för något, där målet verkligen är prestation- då är det klart att det är roligare att sticka ut och se ok ut- men det är inte det som styr. Jag vill ha funktion, hållbarhet, kvalitet. Jag vill inte se ut som ett tuggummipaket som övervintrat 1985. Flaxiga jackor och bomull är mardröm när man ska röra sig smidigt under en längre tid.

Men jag är som vanligt lite inkonsekvent och även när det gäller det här med "övervärde"i klädmärken. För jag gillar Asics. Som håller sig till att prata löpning. Som de är bra på. Helly Hansen som har lite galna projekt. Gillar Craft där man kan hitta sin "optimala outfit" beroende på sin sport. Jag vet inte, de känns mer genuina. De kommunicerar sin kvalitet. Hållbarhet. Funktionalitet. Tja. Man får tycka som man vill.


Nu ska jag sätta mig med jobbdatorn en stund, sen har jag unnat mig Runners World. 60 spänn? kostar den so it better be good.


Ha en fin kväll!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar