Följ med..

Mot Triathlon, Tuffa fjäll, solnedgångar och maxpuls!

lördag 16 april 2011

Aktiv vila

Civilklädd och turistig :)


God lördag!


Jag tog en varm dusch och släppte mitt dåliga träningspass igår.Det är oftare än sällan under de "dåliga" och jobbiga passen som man lär sig något viktig. Det är när det går tungt, som det går framåt- som 2 av mina tuffa löpartjejer fått erfara! :).


Jag har ju inte stött på träningspatrull direkt utan det har bara gått bättre och bättre. Men igår var det dags för läxa alltså.


Lördag är nästan alltid vilodag. Idag skulle jag gärna sova hela dagen. Har inte fått ihop timmarna och vaknat/blivit väckt vid 06.00 (eller mitt i natten) i flera veckor nu. Det gör ju inget - om man somnat 22.00 men det har jag inte. Gör om gör rätt.


Det är också under vilan kroppen blir starkare. Inte under träning. Vila behöver, och ska i många fall, inte betyda att man ligger raklång på sofffan. Det är ju inte rimligt att man ska kunna göra det heller. Att göra något annat än det man tränat, tex yoga varvat med löpning är ett bra sätt att låta kroppen superkompensera (göra sig starkare där man brytit ned) och dessutom bli smidigare. Ta en promenad eller kratta löv, eller varför inte leka med en snart 2-åring vars energi är inspirerande och lite ..ja läskig! Tar buset aldrig slut? :). När man rör sig ökar blodflödet och det rensar ut slagg från träningen och hjälper återhämtningen.


Idag är det gårdsstädning här, sen åker vi ut till mamma. Men tänk om man fick till att sova middag för en gångs skull. Tror jag lyckats med det 2 gånger sen Ebba föddes. Prioiriteringar och val jag står för men just nu är det en lugn stund som hägrar.



Nästa vecka kommer jag att skriva lite tips att tänka på när man ska springa ett lopp. Det är så många roliga lopp just nu- det finns något för alla.

Jag vill slå ett slag för:



Spring 5 eller 10 kilometer i Göteborg eller Sthlm. Anmälan kostar bara 150 kronor och alla pengarna går till Unicefs arbete och drivs ideellt.

En väldigt god gärning! Jag ska försöka samla ihop ett gäng och ta mig dit och se vad som händer när jag försöker springa fort på 10 km! :)


Ha en fin lördag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar