Följ med..

Mot Triathlon, Tuffa fjäll, solnedgångar och maxpuls!

fredag 22 april 2011

Träning i alla dess former-och ladda för lopp

Hej på er!

Men har vi sommarvärme eller vad?

Har krattat som en dåre och sen klippt en lång häck med elklippare- som väger ca 6 kg. Hållt den över axelhöjd jag vet inte hur länge, inne i ett taggigt buskage så jag ser ut som jag varit statist i Scream 4 på armarna. Klassas helt klart som styrka.

Benen känns som de trästockar jag släpade idag så glad att jag vilat dem.

Är helt tagen av Ebbas energi. Hon har, med ett lite slummeravbrott om ca 40 minuter varit helt sjövild sen 7 imorse. Hur orkar man? Försökt titta på Mumin men nej inget intresse. Phu.

Påsktema

Tänkte skriva lite i några dagar hur du laddar upp inför ett lopp. Mina tips- inget som är kopierat ur någon mall, utan det jag samlat på mig i erfarenhet, min egen och andras. Inte komplett på något vis- men kanske får du ett tips du kan använda!
Jag gör det i fyra steg:

  1. 2-3 veckor innan
  2. Sista veckan
  3. Dagarna innan
  4. Tävlingsdagen
2-3 veckor innan
Nu är det dags att springa det pass som mest liknar tävlingen. Hur långt du ska springa - därom tvistar de lärde, och de olärde också. Här är mina tips:

1 mil första gången- försök då springa nästan en mil
1 mil på bra tid- spring 12 kilometer med fartökningar som är snabbare än din snittmåltid. Förmodligen vet du hur du ska träna redan. Alt spring 12 km där de 4 sista kilometrarna är backiga- då bygger du kraft du kan använda till de sista 2 på loppet.

Halvmaraton första gången:- 17-19 km. Du kommer ha kraft i form av endorfiner till de sista kilometrarna.
Halvmaraton bra tid- ja jag återkommer om mitt upplägg funkade. Men långpass om 23 km och låta sig tampas med mjölksyra 2-3 veckor innan på > planerad racefart är idé.

Maraton: Spring 2/3- 3/4av distansen så har du en bra trygghet mentalt. Någonstans mellan 24-32 km bygger du stamina om du springer för första gången. Min första mara gick på 4 timmar blankt och då hade jag sprungit 26 km som längst. Jag tänkte då " det här är nästan 3/4 av loppet. Jag tänkte inte " det här är inte ens 30 km". Kände mig stark och positiv och det bar hela vägen.

Övrigt
Det är även läge att nu springa i de skor du ska springa loppet i samt de kläderna och testa den sportdryck som du tänker dricka- eller den som kommer erbjudas på loppet (står på deras hemsida). Det är inget roligt med en mage som surar ur pga det du imundigar dig under loppet.

Så träna på att dricka- och eventuellt äta. Vätskebrist är ett hot mot prestationen och hälsan efter loppet. Det är kul att kunna njuta och inte ligga utslagen bredvid en fläkt efter ditt längsta lopp :).

Det var dagens tips- nästa gång- sista veckan!
Njut av solen- bränn inte näsan! :)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar