Följ med..

Mot Triathlon, Tuffa fjäll, solnedgångar och maxpuls!

lördag 16 april 2011

Bryta ned för att bygga upp-ungefär som livet!

Ebba var en naturbegåvning på gårdsstädningen. I ca 1 minut.


Sen rymde hon hit. Sen åt vi korv. :).

Ebba? Nej hennes mamma- galet likt. Stackars unge!


...sol i hjärta sol i sinne. Heter det. Ungefär så får man sammanfatta denna dagen. Bara några moln då jag tänkte på det där hemska hemska.


Tröttheten avtog tyvärr inte. När jag sovit för lite så glömmer jag oviktiga saker. Som idag, min plånbok. Tur då att man åker till sin mamma, som börjar få rutin på att lösa ut sin snurriga dotter.


Promenad i solen, gröt, ägg, frukt, en portion makrill, en portion lax. Broccoli. 2 Snickers, 2 bratvurst på Ica (standard vid det här laget). Fyller på med mat. Ska nu fylla på med sömn.


Förtydligande angående att kroppen blir stark under vila.- Det förutsätter att du tränat på ett sätt som gör att den stärker sig! Tänk på en bruten arm i gips. Efteråt är den slapp och tunn. Du måste bryta ned, för att bygga upp. Sträcka och tänja på uthållighet, snabbhet och styrka för att du ska bli just uthålligare, snabbare och starkare.


För att verkligen förenkla så kan man säga att du bryter ned kroppen, på olika sätt under träning. När du sen vilar, så passar kroppen på att reparera, och dessutom stärka de områden du bröt ned. För att palla mer nästa gång. "Nästa gång hon/han gör sådär ska jag minsann vara beredd". När kroppen garderat sig tillräckligt-är det dags att träna igen. Om man pratar muskler så är det klart att har du kört slut på lårmusklerna och bicep- så kommer låren ta längre tid att återhämta sig än en mindre muskel som biceps.

Lungorna orkar mycket, men för att träna dem krävs muskler, senor och skelett. Så dagen efter ett långpass kan lungorna vara redo att jobba igen- men huset de bor i behöver vila lite längre.


När du tränar för repetativt, för mycket samma sak- då inträder en platå. Det är det många löpare som erfar när de börjar bygga distans, tex från 5-10 kilometer och bara springer längre o längre. Kroppen hajar att det inte händer så mycket- och lägger armarna i kors. Det är du gör rokad i träningschemat!


Notera att detta är mina ord, och mina erfarenheter från egen träning och jobb som PT. Jag länkar inte till vetenskap, även om såklart vetenskap ligger till grund för mina studier och hur jag väljer att träna. Det finns många tolkningar och åsikter. Men det här är mitt forum- du är välkommen att ta del- och kommentera! :)


Långpass imorgon.


Löpning ska handla om glädje, avslappning, utmaning, jäklar anamma och vara naturnära för mig. Det är de komponenterna jag låter rama in mitt tränings och loppupplägg. För lite av någon komponent för länge- ja då lessnar jag.

Jag kan räkna på en hand de antal pass jag tränat ihop med någon annan än moder jord och min musik de senaste 5 åren och fram till en månad sen. Det är en helt ny grej att få hjälp och springa ett pass där upplägget inte är mitt. Jag älskar det! Men. Det var 2 veckor sen jag sprang helt själv och jag saknar det. Så jag har bestämt att imorgon blir det inte långpass med Running Sweden- fast det svider lite för det är så trevligt.

Men jag tänker långsiktigt. Jag kommer ju stalka dem mer framöver. :). Och när jag åkte förbi Ursvik idag och såg alla som sprang dit, där och därifrån så sög det i terrängtarmen.


Dessutom är det 1 vecka sen jag sprang 5 mil och jag har redan kört 2 kvalitetspass. Jag vill låta mina ben och kropp styra imorgon. Det kan bli 15 km det kan bli 25- men det blir bara jag och naturen imorgon.


Det är en den där första fina vårkvällen, den då man tar fram grillen, dricker rosé, vitt, grillar och går ut med rosiga kinder och sitter på någon inglasad balkong eller altan med filtar och myser åt att sommaren är på väg. Det är lite vemodigt såna här kvällar när jag faktiskt skulle kunna bjuda hit någon men jag måste ju lägga mig innan 10 idag för att orka med imorgon, nu när jag slarvat med sömnen i veckan. Så när det känns lite trist- så tänker jag på hur pigg jag kommer vara imorgon och hur kul jag ska ha. Och så går jag och lägger mig! :)


Ha en fin kväll.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar