Följ med..

Mot Triathlon, Tuffa fjäll, solnedgångar och maxpuls!

måndag 18 april 2011

I väntan på dom.....

...tittar jag på alla löpare som njuter i solen på andra sidan Karlbergskanalen. ...

***

Hoppas jag att det är en ren överbelastning och att det är muskulärt och inte något med menisk eller korsband. Och jag inser hur viktig löpningen är för mig och undrar lite vem jag är om jag inte springer?
***
Annie- är jag. Mamma, revisor och fortfarande löpare men inte lika glad när jag inte får ta hand om mig på det sätt som jag själv har valt- genom att springa. När de mål jag satt upp kanske får revideras och göras om. Men det är världsliga problem i övrigt.
***
Kroppen som knäet bor i är i övrigt stark och fantastisk. Ska kratta väldigt mycket löv i påsk och det är träning det med. Men det finns inget som långpass på Värmländska skogsvägar där en älg helt plötsligt kan dyka upp i periferin. Så jag hoppas det är något enkelt som går över på 2 dagar. Men hör hur enfaldigt det låter. Det gör inte direkt ont, men känns när jag går i trappor....illavarslande.
***
Veckans hälsotips: Nu ska jag slå ett slag för att bojkotta påskgodis. För jag vet att några därute, likt inför jul, har lite ångest över att de "måste" äta massa påskgodis. I am all for gastronomisk njutning, men att stoppa i sig e-nummer bara för att det är påsk och varteviga media proklamerar det, känns lite som ett kapitel ur Orwells 1984- och jag välkomnar det resonemang som förtydligar sambandet mellan skumharar i ett färgglatt kartongägg och Jesus korsfästelse?
***
Här har du Annies 10 i topp varför och hur du ska unna dig en fin vårpromenad varje dag hela påsken istället för att äta godis:

  • Godis skänker en väldigt kortvarig njutning i munnen i ett första steg. A minute on the lips- a lifetime on the hips.

  • Efterlämnar en däst, svullen kladdig känsla i magen i ett andra steg.

  • I ett tredje steg ger det en insulinchock, ökad fettinlagring samt för att bryta ned det här konstiga E-nummerstinna så måste kroppen använda näringsämnen och energi som du behöver till annat. Godiset rånar alltså kroppen på näring.

  • Planera inte att köpa eget påskägg- du kommer säkert att få. Då spar du in en fallgrop iallafall.

  • Om du måste äta något sött- välj de du gillar mest. Man går oftast bananas när det är för mycket att välja på.

  • Våga göra ett påskägg med frukt och nötter.

  • Planera in utomhusaktiviteter varje dag hela påsken. Ett friskvårdspåskägg.

  • Tänk på hur godiset ser ut när du tuggat och svalt det. Så ovärt!

  • Tänk på vilket som får dig att må bäst i långa loppet- det är det enklaste och bästa tipset.

  • Om du ätit godis eller väljer att äta. NJUT då. Ha inte dåligt samvete, utan tänk bara att det var gott men det finns sånt som är godare och gör godare i kroppen.

Bara för att jag sitter och skriver detta just nu så kommer en av våra sekreterare och ställer ett påskägg på mitt bord. Med 12 bitar fin choklad. Det tänker jag bjuda på, och smaka lite på. Äta istället för det traditionella lösgodispåskägget.


Det här är första dagen på en toppenvecka! Gör den bra!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar