Följ med..

Mot Triathlon, Tuffa fjäll, solnedgångar och maxpuls!

torsdag 28 april 2011

superextramegaeffektiv och vad man gör Loppdagen

Om en månad- check it out www.workoutare.se - du vill inte missa det!






Men vad faaaa.... tänkte jag imorse. När Ebba vaknade 05.20 och jag inte lyckats varva ned från min endorfinchock förrän till 23.00.






Jag var sååå trött. Inte i kroppen, men skallen. Försökte köpa mig en slummer på soffan med Mumin som betalning men Ebba försökte i sin tur bända upp mina ögonlock. Aj.

Fick en del gjort på jobbet men hade faktiskt lätt panik över att jag var så trött. Och att det är så mycket inplanerat fre-sön som jag vill göra. Som jag inte vill avboka för att ...vadå? Sova extra?


Nä. Gör om gör rätt. Ikväll SKA jag lägga mig 21.00 så kommer det vara ok sen.


Det kanske inte blir något nytt spinnpass och jag avbokade mitt middagsbesök. Syster blev istället inbjuden.



Syster som kan leka med Ebba och inte undrar varför jag har intorkad lingonsylt på armen, snor på kinden och pannkaka i håret.



Men först hade jag och Ebba en mysig eftermiddag på lekparken.


När syster kom gick jag in i mitt superextramegaeffektiva mode. Det är väldigt mindfullt- jag är här och nu och jag gör allt jag kan på en gång. Jag lyssnar igenom spinnlåtar medan jag gör en kasslergryta medan jag gör rent i köket medan jag tvättar. Jag dammsuger sen hela lägenheten och torkar golvet med en fd vit för liten body som Ebba haft som jag ändå skulle slänga. En maskin till och hänger undan det torra. Lyssnar vidare på spinnlåtar.


Innan jag ska duscha sprayar jag ned hela badrummet med rengöring- skrubbar med tvättsvamp och spolar av allt innan jag själv spolas av. Rent och snyggt.



Effektivt? Japp. Roligt? Näej men det går undan så här. Mer tid till annat.



För imorgon är min bara min.


Ladda inför lopp- Tävlingsdagen



Förhoppningsvis har du sovit bra och du kan äta! Vad du äter- är bäst att bestämma helt själv. Men att det är lättsmält är viktigt. Fylla på med ordentligt med vatten när du vaknar. Får betona igen att det här är mina tips! Från mina erfarenheter- mina eller andras!


Ät en snäll frukost några timmar innan- kanske havregrynsgröt med sylt, ett ägg, och polarkaka! Det är min lilla grej- polarkakor är lättsmälta och goda.


Kaffe ger en kick men om du har känslig mage- passa det.



Närmare starten är det bra att ha med energi i någon form- banan/energikaka och vatten så du kan fylla på depåerna. Tänk på att nervositet kan ge lite knip.


En energigel kan vara att lätt sätt att få i sig bra energi snabbt- men det är en god idé att ha testat innan. Det är väldigt unikt hur man kan ta till sig energi utan att det stör magen före start. Du bör ha provat innan- och du vet säkert hur du brukar reagera när du tränar!



Se till att nummerlapp sitter där den ska, och du har koll på den tidtagningsteknik som används.
Var i god tid. Det är kul att springa lopp! Stämningen ger ett lyft och en kick. Människorna runt dig ska dela din upplevelse och många träffar nya vänner just på tävlingar.


Det är även ide att ge sig tid att gå på toa. Lite extra toapapper i fickan tar inte mycket plats, och väger inte så mycket- men är riktigt trevligt om det skulle vara slut på de frekventa bajamajorna.


När detta mycket viktiga toabesök är avverkat- rör dig mot starten i god tid Är det ett större lopp är det viktigt att du ställer dig i din startgrupp. Detta för att de som vill springa snabbt- ska kunna göra det.
Värmer du upp- gör det klokt. Gör inte som jag gjorde innan mitt fjällmaraton- satte iväg över en klöveräng- som visade sig vara väldigt blöt med nattdagg. Jag var dyngsur redan vid start.


Lätt och torrt är temat som funkar här.



Väl på din startplats- Njut!! Det är nu det händer! All träning du lagt ned. Lite nervositet hjälper dig fram- för mycket kan göra att du spänner dig. Så andas, le mot de runt dig och få leenden tillbaks. Det här är roligt. Du kan det här. Nu är det bara att släppa krafterna allt eftersom och bli spat out in glory när du går i mål!

Folk kommer rusa iväg- men lita på mig. Att rusa iväg och sen bli omsprungen kontra att ta det lugnt och sen passera efter hand? Ja det senare känns mycket bättre.

Ska du springa ett längre lopp är det bra att börja dricka tidigt.

Här är mitt tips på att dricka som ett proffs- inte som mig! som ett proffs! :)
* spring mot sidan av banan där vätskestationen är
* sakta ned- om det går, få ögonkontakt med någon som lämnar ut
* undvik första bordet- ta ett längre in, men inte det sista så, så du har chans att ta nytt om du tappar.
* Ta två- och kläm ihop så du inte spiller allt.
* Låt vätskan rinna in i sidan av kinden för då har du störst chans att få i dig.
* Ta det luuuugnt så du faktiskt får i dig vätskan. Det här är en viktig del av loppet- vätskan gör att du orkar och mår bättre om du springer längre lopp.


Ska du äta har du förmodligen det inplanerat. Ge dig tid innan matstationen att känna efter vad du är sugen på så du får tag i rätt sak. Jag har sprungit söder mälarstrand med en saltgurka i ena handen fast jag ville ha kexchoklad! :).


Angående finishen- LE! Det är roligare att få eventuella bilder där man inte ser lika trött ut som man är! :)


Men det bästa rådet jag kan ge är att n j u t a och springa d i t t lopp. Och att våga öka på slutet- det finns alltid lite mer att kräma ur ben och lungor.



Nu go vänner ska jag lägga mig. Imorgon är en stor dag: Tidig lämning på dagis, gruppmöte, lunchträning- som kanske blir mitt hårdaste pass ever. Lite mer jobb i svettiga kläder, sen hem till Sofia för födelsedagsmiddag och vem vet kanske ett glas vin på en uteservering. Och så tidig start lördag. No rest for the wicked.


En fras som fastnat idag är:

"Allt vi har kvar är framtiden!"


Ha en fin kväll!












Inga kommentarer:

Skicka en kommentar